نتایج مثبت آزمایش بالینی روی نانوواکسن ضدبیماری تنفسی نوزادان

محققان شرکت نواواکس (Novavax) با همکاری محققانی از کالج پزشکی بیلور اقدام به آزمایش بالینی روی واکسنی برای مقابله با نوعی بیماری تنفسی در نوزادان کردند. این واکسن حاوی نانوذرات بوده که دارو را از طریق جفت به جنین می‌رساند.

ویروس سونسیتیال تنفسی موجب بیماری تنفسی در کودکان و نوزدان می‌شود. اخیراً محققان واکسنی برای مقابله با این بیماری ساختند که در آن از نانوذرات استفاده شده‌است. این نانوذرات موجب انتقال واکسن از طریق جفت، به جنین می‌شوند. در واقع مادر با استفاده از این واکسن می‌تواند ایمنی را در جنین ایجاد کند. پدرو پیدرا از محققان کالج پزشکی بیلور و همکارانش نشان دادند که استفاده از این واکسن می‌تواند مشکل بیماری در نوزادان زیر ۵ ماه را کاهش دهد.

این گروه گزارشی منتشر کردند که در آن توسعه‌ی واکسن نانوذرات ویروس سونسیتیال تنفسی در شرکت نواواکس درج شده‌است. این واکسن در سه‌ماهه‌ی سوم بارداری برای مقابله با بروز این بیماری در سه تا شش ماهه اول بعد از تولد به مادر تزریق می‌شود. در این واکسن‌ آنتی‌بادی‌هایی قرار داده شده که از طریق جفت به جنین می‌رسد. به اعتقاد جرج گلن، مدیر بخش تحقیق و توسعه‌ی شرکت نواواکس، این اولین واکسن برای مقابله با بروز بیماری سونسیتیال تنفسی در نوزادان است.

گلن می‌گوید: « فقدان روش درمانی مؤثر برای مقابله با ویروس سونسیتیال تنفسی موجب شد تا ما روی محفاظت از کودکان از گزند این بیماری کار کنیم. این روشی که ما ارائه دادیم می‌تواند نوزدان زیر شش ماه را محافظت کند.»

این گروه در حال حاضر فاز دوم مطالعه‌ی خود را روی ۵۰ زن باردار که در سه‌ماهه‌ی سوم بارداری بودند، انجام دادند. آن‌ها ایمنی این روش را روی مادر و کودک مورد آزمایش قرار دادند. این گروه به بررسی اتصال آنتی‌بادی ویروس سونسیتیال تنفسی به محل مورد نظر در روزهای مختلف بعد از تزریق پرداختند.

نتایج یافته‌های آن‌ها نشان داد که این واکسن از ایمنی لازم برای استفاده در انسان برخوردار است. این گروه دریافتند که تزریق این واکسن ۳۰ روز پیش از زایمان می‌تواند کارایی بسیار بالایی در انتقال آنتی‌بادی به بدن جنین داشته باشد.