۱۶۰ فیل را به یک سانتی‌متر نخ آویزان کنید!

محققان چینی با استفاده از نانولوله‌های کربنی، الیافی ساختند که هر سانتی‌متر مربع از آن قادر به تحمل وزن ۱۶۰ فیل است. این الیاف را می‌توان برای ساخت آسانسور فضایی مورد استفاده قرار داد.

محققان دانشگاه سینگوا الیافی از جنس نانولوله‌های کربنی ساختند که استحکام بالایی دارد، به طوری که می‌توان از آن‌ها در ساخت آسانسوری به فضا استفاده کرد. یک سانتی‌متر مربع از این الیاف می‌تواند وزن ۱۶۰ فیل را که بیش از ۸۰۰ تن است، تحمل کند. این در حالی است که وزن آن تنها ۱٫۶ گرم است. به اعتقاد وانگ چانگ‌کینگ، متخصص تحقیقات آسانسور فضایی، نتایج این پروژه دستاورد بزرگی محسوب می‌شود.

آنچه که محققان چینی موفق به ساخت آن شدند، الیاف بسیار بلندی است که مستحکم‌تر از هر چیزی است که پیش از این ساخته شده‌است. این فناوری به‌صورت پتنتی به ثبت رسیده و بخشی از نتایج آن در نشریه Nature Nanotechnology به چاپ رسیده‌است.

 

دسته‌های نانولوله‌های کربنی حداقل ۹ تا ۴۵ برابر بیشتر از دیگر مواد است. تقاضای زیادی برای استفاده از این چنین ساختارهایی در حوزه‌های ورزشی، نظامی، فضایی و حتی آسانسور فضایی وجود دارد.

ایده‌ی ساخت آسانسور فضایی شاید یک داستان علمی تخیلی باشد، اما طی دهه‌های اخیر، دستاوردهای دانشمندان موجب شده تا این ایده به واقعیت نزدیک شود. یکی از چالش‌های ساخت چنین آسانسوری، ارائه‌ی ماده‌ای بسیار سبک و مقاوم برای ساخت کابل است. براساس محاسبات ناسا، چنین کابلی باید مقاومت کششی بیش از ۷ گیگاپاسکال داشته باشد. در سال ۲۰۰۵، آژانس فضایی آمریکا رقابت جهانی برای توسعه‌ی چنین موادی را مطرح کرد و جایزه‌ی ۲ میلیون دلاری برای آن در نظر گرفت، اما تا کنون کسی موفق به دریافت آن نشده‌است.

این الیاف حاوی نانولوله‌های کربنی، به اعتقاد سازندگان آن، استحکام ۸۰ گیگاپاسکالی دارد. از نظر تئوری، نانولوله‌های کربنی می‌توانند استحکام ۳۰۰ گیگاپاسکالی داشته باشند.

البته هنوز فاصله‌ی زیادی تا تحقق رؤیای ساخت آسانسور فضایی وجود دارد و باید محاسبات و شبیه‌سازی‌های متعددی انجام شود. وانگ از محققان آسانسور فضایی می‌گوید که سیستم انتقال این آسانسور بیش از ۳۰ هزار کیلومتر کابل دارد که به این کابل‌ها باید ریل و پوسته محافظ را نیز اضافه کنید. این آسانسور در مجموع ساختار سنگین و پچیده‌ای است که باید به دقت محاسبه و شبیه‌سازی شود.