اندود سیمانی ضد حریق نانویی وارد فهرست بها شد

اندود سیمانی ضد حریق نانویی وارد لیست فهرست بها شد. از این پس در پروژه‌های عمرانی می‌توان از این محصول استفاده کرد و درج آن در لیست فهرست بها می‌تواند گامی به سوی توسعه‌ی این محصول در صنعت ساختمان باشد.

فهرست بها، کتابچه‌ای حاوی لیست قیمت مواد و مصالح یا خدماتی است که پیمانکاران عمرانی از آن‌ها برای پروژه‌های داخل کشور استفاده می‌کنند. هر ساله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فهرستی از بهای رشته‌های مختلف پروژه‌های عمرانی را منتشر می‌کند.

یکی از بخش‌های این فهرست به موضوع مصالح و خدمات ساختمانی اختصاص داده شده که اندودکاری و بندکشی از جمله زیرشاخه‌های آن محسوب می‌شوند. در لیست جدیدی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای سال ۹۷ منتشر کرده، نام یک محصول در حوزه‌ی فناوری‌ نانو نیز درج شده‌است: اندود سیمانی ضد حریق

در حاضر شرکت الوان تولیدکننده‌ی اندود سیمانی ضد حریق است که برای این نانومحصول خود گواهی‌ نانومقیاس دریافت کرده‌است. این محصول روی اسکلت‌های فلزی قرار می‌گیرد تا دمای تحمل این اسکلت‌ها افزایش یابد. با این کار، ساختمان زمان طولانی‌تری را در حین حریق تحمل می‌کند. استفاده از اندود سیمانی ضد حریق در ساختمان‌ها موجب می‌شود تا فلزات اندود شده قادر باشند استحکام خود را در دماهای بالا حفظ کنند. این محصول می‌تواند ایمنی ساختمان را افزایش داده و به آتش‌نشان‌ها فرصت بیشتری برای اطفای حریق دهد.

وارد شدن این محصول به فهرست بها موجب می‌شود تا بازار این محصول توسعه یابد. در واقع این فناوری در صنعت ساختمان در داخل کشور بسیار نوپا بوده و بسیاری از فعالان این صنعت هنوز با این محصول آشنا نیستند؛ بنابراین نیاز به ترویج و بازارسازی این محصول به شدت احساس می‌شود. درج این محصول در لیست فهرست بها می‌تواند گامی به سوی توسعه‌ی این محصول در صنعت ساختمان باشد.

با توجه به قانون برنامه و بودجه و نظام فنی و اجرایی کشور، هر ساله فهرست‌های بهای پایه‌ی تمامی رشته‌های عمرانی به‌وسیله‌ی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تدوین و به مهندسان مشاور و پیمانکاران ابلاغ می‌شود. این فهرست مبنای انتخاب مواد و تجهیزات مورد نیاز در پروژه‌های عمرانی کشور است. بنابراین درج نام این نانومحصول فرصت‌هایی برای توسعه‌ی بازار برای شرکت‌های فعال در این حوزه باز و امکان استفاده از این نانومحصولات را در پروژه‌های عمرانی کشور فراهم می‌کند.