گره‌ای صنعتی که به دست چند دانشجوی خلاق باز شد

شرکت نوپایی که توسط چند دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف تأسیس شده بود، موفق به حل مشکل یکی از شرکت‌های بزرگ صنعت لوازم خانگی شده‌است.

یکی از مشکلات فعلی صنعت، فقدان همکاری مشترک میان شرکت‌ها برای حل چالش‌هاست. این درحالی است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی تلاش دارند تا  فناوری‌های شرکت‌های کوچک‌تر را برای بهبود خدمات و محصولات خود به کارگیرند.

اخیراً یکی از شرکت‌های نوپا که با همت چند فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف تأسیس شده، موفق به حل مشکل یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لوازم خانگی در ایران شده‌است.

هومن جهانیان‌فر، مدیرعامل شرکت نانوپادشریف، درباره‌ی تاریخچه‌ی همکاری با اسنوا می‌گوید: «یک سال و نیم پیش، چالشی از سوی ستاد نانو مطرح شد که براساس آن قرار بود مشکل چربی‌گریز کردن سطح برای یکی از شرکت‌های بزرگ صنعتی حل شود.»

وی درباره‌ی چگونگی وارد شدن به این چالش می‌گوید: «حدود ۱۰۰ طرح در این چالش شرکت‌ کردند که بعد از مرحله‌ی مصاحبه‌ی اولیه تنها ۱۶ طرح باقی ماندند. شش ماه فرصت برای ساخت نمونه‌ی اولیه داده شد که بعد از تحویل نمونه‌ی اولیه، تنها ۶ طرح پذیرفته شد که بعد از انجام آزمایش‌های اولیه نظیر ماندگاری و مقاومت حرارتی، ۳ طرح به مرحله‌ی نهایی رسید. ۱۴ آزمون روی این ۳ طرح انجام شد که در نهایت طرح شرکت نانوپادشریف از تمامی آزمون‌ها موفق بیرون آمد.»

شرکت اسنوا بعد از تحویل گرفتن نمونه‌ی اولیه این فناوری، آزمون‌های صنعتی را روی آن انجام داد تا  عملکرد این لایه‌ی چربی‌گریز در شرایط صنعتی نیز بررسی شود که اواخر تابستان سال جاری این فناوری به تأیید اسنوا رسید. در حال حاضر شرکت نانوپاد شریف به صورت انحصاری این پوشش چربی‌گریز را برای شرکت اسنوا تولید می‌کند.

جهانیان‌فر می‌گوید: « نانوپادشریف در سال ۹۴ با همکاری چند فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف تأسیس شد. از آنجایی که شرکت‌های بزرگ به سختی به شرکت‌های نوپا اعتماد می‌کنند، ما شانس بسیار کمی داشتیم که بتوانیم به صورت مستقیم با اسنوا وارد مذاکره شویم؛ بنابراین این چالش فرصت بسیار خوبی برای ما بود تا از طریق این برنامه،  توانمندی خود را به شرکتی نظیر اسنوا ثابت کنیم. هرچند بعد از موفقیت، شرکت‌های بزرگ دیگری نیز به سراغ ما آمدند.»

وی یکی از مشکلات مهم در مسیر توسعه‌ی کسب و کارهای نوپا را عدم اطمینان شرکت‌های بزرگ می‌داند، به‌طوری که شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا توسط صنایع جدی گرفته نمی‌شوند، در حالی که امکان حل مشکلات آن‌ها توسط این شرکت‌های کوچک و باانگیزه وجود دارد.

مدیرعامل شرکت نانوپادشریف درباره‌ی برنامه‌های آتی این شرکت می‌گوید: «تجربه‌ی توسعه‌ی این فناوری برای ما بسیار ارزشمند بود. در حال حاضر روی دو طرح کار می‌کنیم تا در آینده‌ی نزدیک دو مشکل دیگر صنعت را نیز حل کنیم.»

 جهانیان‌فر نسبت به فقدان توجه به دانشجویان مستعد توسط صنایع گله‌مند بود و معتقد است که بخشی از مشکلات صنعتی به کمک نیروی جوان دانشگاهی قابل حل است.

لازم به ذکر است، در حاشیه‌ی یازدهمین نمایشگاه فناوری ‌نانو، قرارداد پوشش چربی‌گریز برروی اجاق‌های خانگی به تعداد ۵۰ هزار اجاق گاز طی یک‌سال بین شرکت اسنوا و نانو پاد شریف به امضاء رسید.