امکان ترمیم اعصاب آسیب دیده گوش با نانوذرات

پژوهشگران استرالیایی نانوذرات متخلخل برای رهاسازی فاکتور رشد و دارو به گوش داخلی و ترمیم اعصاب آسیب دیده گوش، ساختند. این روش می‌تواند به کسانی که دچار کم شنوایی هستند کمک کند تا توانایی شنیداری خود را بازیابند.

محققان دانشگاه ملبورن ایده‌ای برای درمان ناشنوایی با استفاده از نانوذرات ارائه کردند. در صورتی که این پروژه به نتیجه برسد، میلیون‌ها نفر در جهان می‌توانند به جای استفاده از سمعک از این فناوری استفاده کنند. در حال حاضر مشکلات شغلی، کار در فضاهای پرصدا و سربازانی که در جنگ دچار مشکل می‌شوند، از جمله کسانی هستند که می‌توانند از چنین روش درمانی بهره‌مند شوند.

این گروه تحقیقاتی در مؤسسه‌ی بیونیکس معتقداند که از فناوری‌ نانو می‌توان برای رهاسازی داروهای درمان ناشنوایی در بخش عمیق گوش استفاده کرد تا کسانی که از مشکل فقدان شنوایی در اثر مشکلات عصبی رنج می‌برند درمان شوند.

نانودرات ساخته شده توسط این گروه قابلیت رهاسازی دارو را دارند. آن‌ها از این دارو برای درمان موش‌های آزمایشگاهی استفاده کردند و نتایج قابل توجهی گرفتند. این روش برای درمان ناشنوایی در اثر از بین رفتن اعصاب شنوایی در گوش داخلی مؤثر است.

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ بیش از یک میلیارد نفر در جهان با مشکل شنوایی روبرو خواهند شد. چنین بیمارانی مجبور به استفاده از سمعک بوده و درمان واقعی برای آن‌ها وجود ندارد.

این گروه نشان دادند که می‌توان دارو را درون نانوذرات قرار داد تا آن را درون گوش داخلی رهاسازی کند. محققان این پروژه می‌گویند که این نانوذرات متخلخل بوده و می‌توان مقادیر زیادی از دارو یا فاکتور رشد را درون آن بارگزاری کرد. رهاسازی دارو و فاکتور رشد از این نانوذرات به آهستگی و در طول چند ماه انجام می‌شود. با این کار گوش میانی فرصت کافی برای ترمیم دارد و اعصاب آسیب‌دیده در اثر حضور مستمر دارو در درازمدت، امکان بازیابی و ترمیم دارند.

با توجه به آزمایش‌های انجام شده روی حیوانات، محققان امیدوارند که این فناوری بتواند جایگزین سمعک شود. البته تا انجام آزمون بالینی هنوز چند سال زمان نیاز است، اما وزارت دفاع آمریکا با اختصاص بودجه‌ی ۱٫۱ میلیون دلاری قصد دارد حمایت مالی این پروژه را بر عهده بگیرد.