از ده مرکز برتر شبکه توانا در سال ۹۶ تقدیر شد

پنجمین دوره آموزشی مهارت آزمایشگاهی ویژه کارشناسان آزمایشگاه های فناوری نانو (شبکه توانا) در تاریخ ۲۴ و ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۷ در تهران برگزار شد که در آن از ده مرکز برتر شبکه توانا تقدیر به عمل آمد. در این رویداد اعطای لوح تقدیر و جوایز ۱۰ آزمایشگاه فناوری نانو برتر در سال ۱۳۹۶ به مدیران آموزش و پرورش شهرستان، مدیران پژوهش‌سراها و کارشناسان آزمایشگاه های فناوری نانو عضو شبکه توانا انجام شد.

در سال گذشته آزمایشگاه‌های آموزشی فناوری نانو عضو شبکه توانا در سه دوره (نیمه اول سال، پاییز و زمستان سال ۱۳۹۶) مطابق با گزارش  فعالیت‌های هر مرکز مورد ارزیابی قرار گرفتند. در انتهای سال بر اساس جمع امتیازات،۱۰مرکز برتر مشخص شده و اسامی آنها در سایت باشگاه نانو به آدرس (www.nanoclub.ir) اطلاع رسانی شد.

 از مهم‌ترین شاخص‏های مؤثر در امتیازدهی به آزمایشگاه‌ها می‌توان به تعداد کارگاه و سمینار برگزارشده در آن آزمایشگاه، تعداد افراد آموزش‌دیده در کارگاه‌ها و سمینارهای برگزارشده، میزان فعالیت پژوهشی و تعداد پروژه انجام شده در آزمایشگاه، میزان فعالیت آزمایشگاه در میزبانی نشست‌ها و دوره‌ها، کسب رتبه‌های مختلف استانی یا کشوری به‌واسطه انجام فعالیت در آزمایشگاه و شرکت در جشنواره‌های مختلف و از همه مهم‌تر گزارش‌دهی این فعالیت‌ها به باشگاه نانو، اشاره کرد. شایان ذکر است ارزیابی عملکرد آزمایشگاه‌ها در سال ۱۳۹۷ به‌صورت ماهیانه انجام و در سایت باشگاه نانو اعلام می‏شود.

همزمان با مراسم افتتاحیه پنجمین دوره آموزشی مهارت آزمایشگاهی ویژه کارشناسان آزمایشگاه های فناوری نانو عضو شبکه توانا، نتایج دومین مسابقه ساخت فیلم کوتاه کار با تجهیزات آزمایشگاه های فناوری نانو نیز اعلام و به برگزیدگان این مسابقه، لوح تقدیر و جوایز نقدی اعطا شد.

دکتر عماد احمدوند، مدیر کارگروه ترویج ستاد نانو در این نشست از همه کارشناسان آزمایشگاه­ های شبکه توانا خواست علاوه بر تمرکز بر آموزش روش انجام کار با تجهیزات آزمایشگاهی فناوری نانو به موضوعات مختلف بپردازند و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. به اعتقاد ایشان هر موضوعی را می ­توان هم از نگاه مشکلات دید و  هم فرصت های آن، اینکه چه فرصت­هایی در آن موضوع وجود دارد وکجاها می توان از فرصت ها استفاده کرد.

احمدوند در ادامه گفت:« اگر وظیفه خود بدانیم که برای خود هدف گذاری کرده و به ازای هزینه هایی که برای خرید تجهیزات آزمایشگاه نانو شده است، برای آموزش دانش آموزان شاخص کمی قرار دهیم، با این روش حتما به نتیجه خواهیم رسید.»

وی همچنین به تلاش برای برقرای ارتباط بین آزمایشگاه های فناوری نانو و سایر رویدادهای باشگاه نانو اشاره کرد و از همه کارشناسان خواست در این زمینه فعال باشند.

 محمدرضا زارعی مدیر باشگاه نانو در مورد جزئیات آیین نامه‌های حمایتی باشگاه نانو از آزمایشگاه‌های شبکه توانا مطالبی ارائه کرد و کارشناسان آزمایشگاه‌ها را به تعامل بیشتر و ارسال گزارش فعالیت‌های خود برای باشگاه نانو تشویق نمود. همچنین ایشان در مورد نحوه ارزیابی آزمایشگاه­های عضو شبکه توانا و تاثیر نتایج ارزیابی در حمایت­های آتی باشگاه نانو از آزمایشگاه­ ها توضیح داد.

در پایان این رویداد، دکتر جلیل اسلامی معاون مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی از کسانی که فناوری  نانو را در آموزش و پرورش ترویج دادند تشکر کرد و در ادامه گفت علم یک فضای گسترده است و ایجاد آزمایشگاه‌های فناوری نانو نشان داد خلاقیت در آموزش و پرورش در بحث نانو امکان پذیر است. ایشان به مدیران آموزش و پرورش و مسئولان پیشنهاد کرد علوم و فناوری نانو را در کتب درسی در تمام سطوح وارد نمایند.