استفاده از فناوری‌ نانو برای افزایش شانس پیوند عضو

برای مقابله با پس‌زدن عضو پیوندی بعد از جراحی، محققان روشی مبتنی بر فناوری‌ نانو ارائه کردند. این روش روی موش‌های آزمایشگاهی نتایج مثبتی به همراه داشته‌است.

روشی ابداع شده که از پس زدن عضو پیوندی در بیمارانی که به تازگی جراحی پیوند عضو انجام داده‌اند، جلوگیری می‌کند. پژوهشگران با استفاده از نانوایمنی‌درمانی به مقابله با پس‌زدن عضو پیوندی پرداختند. نتایج آزمون‌های انجام شده روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که می‌توان بدون نیاز به دارو، سلول‌های میلوئید را به‌گونه‌ای از نو برنامه‌ریزی کرد که شانس موفقیت پیوند عضو افزایش یابد.

ویلیام مولدر از محققان این پروژه، نتایج یافته‌های خود را در نشریه‌ی Immunity منتشر کرده‌است. این نشریه از جمله مهمترین نشریات در حوزه‌ی ایمونولوژی است. مولدر اخیراً تحقیقات خود را در دانشگاه صنعتی آیندهوون روی این موضوع آغاز کرده‌است.

بیمارانی که عضو جدید دریافت کرده‌اند، معمولاً باید به‌صورت روزانه داروهای سرکوب‌کننده‌ی سیستم ایمنی بدن را دریافت کنند تا عضو جدید توسط بدن پس‌زده نشود. فرآیندهایی به نام کنترل علائم وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان فعالیت‌های سیستم ایمنی بدن را سرکوب کرد. با این حال، چنین روش‌هایی عوارض جانبی دارند که از جمله آن می‌توان به عفونت و پیشرفت سرطان اشاره کرد که به دلیل تضعیف سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهد.

محققان این پروژه روش نانوایمنی‌درمانی ارائه کردند که می‌توان با استفاده از آن، سلول‌های بدن را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که چنین مشکلی رخ ندهد.

پیش از این سرکوب سلول‌های T یکی از روش‌های رایج برای حفظ عضو پیوند خورده بود. این گروه تحقیقاتی دریافتند که سلول‌های میلوئید می‌توانند حافظه داشته باشند. آن‌ها روش نانوایمنی‌درمانی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان این سلول‌ها را در مغز استخوان از نو برنامه‌ریزی کرد. در چنین حالتی، سلول‌های T به مقابله با عضو جدید برنخواسته‌اند، اما هنوز عملکرد رایج خود را برای دفع عفونت و مقابله با سلول‌های سرطانی حفظ می‌کنند.

این گروه، سه موش را که پیوند قلب در آن‌ها انجام شده بود، مورد آزمایش قرار دادند. موش‌های کنترل بعد از ۱۰ روز با پس‌زدن عضو روبرو شدند در حالی که در موش‌هایی که با این روش درمان شده‌ بودند، بعد از ۱۰۰ روز هیچ نشانی از پس‌زدن دیده نشد.