روایت شرکتی که فناوری‌ ایرانی را به چین صادر کرد

در یکی از پنل های ششمین مجمع اقتصاد نانو، یاسر خوشنویس و مهدی رحمانی به گفتگو درباره انتقال تجربه شرکت رنگین نانو ساختار در حوزه رنگ‌های پودری بر اساس فناوری نانو پرداختند.

نوآوری در صنعت رنگ های پودری؛ از مازندران تا شانگهای عنوان پنل اول ششمین مجمع اقتصاد فناوری نانو بود که تجربه رشد سریع و ورود به بازارهای بین‌المللی شرکت رنگین نانو ساختار را در اختیار مخاطبان قرار داد.
در این پنل مهدی رحمانی مدیرعامل این شرکت، انگیزه اولیه خود برای تولید رنگ‌های پودری بر اساس فناوری نانو را چهارمین مجمع اقتصاد فناوری نانو عنوان کرد و گفت: رنگ‌های پودری تفاوت ساختاری با رنگ‌های مایع دارند و آن عدم نیاز به حلال مایع است که ضمن عدم وجود دورریز کاربردهای زیادی برای صنایع و مراکز مختلف دارد. در واحد تحقیقاتی ما متناسب با چالش‌هایی که روبرو بودیم قابلیت‌های ویژه‌ای مبتنی بر فناوری نانو به رنگ‌های پودری اضافه شد. کاربردهایی چون خواص آنتی باکتریال برای بیمارستان‌ها، ضد خوردگی برای صنایع، ضد الکتریسیته تا ۲هزار ولت و موارد دیگر از جمله کاربردهای این رنگ‌ها است. ما بر اساس نیاز مشتری قابلیت‌هایی برای محصول خود ایجاد کردیم و در مدت دوسال در بیش از ۲۰ نمایشگاه مختلف برای معرفی محصول بصورت چهره به چهره شرکت کردیم.
وی در مورد حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: برای حضور بین‌المللی بازار هدفی را نمی شناختیم که ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از حضور ما در نمایشگاه چین حمایت کرد و ما از فرصت ایجاد شده استفاده کردیم. در نمایشگاه چین با بازاری بزرگ مواجه شدیم و به این نتیجه رسیدیم که انرژی مورد نیاز برای متقاعد کردن مشتری داخلی را صرف خارجی‌ها کنیم. مرکز نانو ایران چین ۸۵ درصد پروژه عقد قرارداد شرکت ما با سرمایه‌گذاری چینی را پیش برد.
قربانعلی مدیر مرکز نانو ایران چین که بصورت ویدیویی در پنل حضور داشت خدمات مرکز را مبتنی بر توسعه صادرات محصولات نانویی ایران دانست و گفت: خدمات این مرکز شامل مطالعه بازار و حضور در نمایشگاه های تخصصی و نشست‌های مچ میکینگ، پیگیری مذاکرات فنی و تجاری شرکت‌های فناور ایران، تنظیم قرارداد حقوقی، ارائه خدمات در حوزه گمرک و حمل و نقل و پیگیری اجرای قرارداد و فروش شرکت‌های ایرانی است.
قربانعلی در مورد قرارداد فروش نوآوری رنگ‌های آنتی‌باکتریال و ضدخوردگی شرکت رنگین نانو ساختار با شرکتی از چین گفت: یک مطالعات تفضیلی برای مقوله‌های مختلف مانند تاسیس کارخانه، خرید زمین، خرید تجهیزات، ایمنی، تامین نیروی انسانی، ساخت و ساز و محیط زیست در قالب یک پروپوزال ۵۰۰ صفحه‌ای در اختیار شرکت چینی برای ارزش‌گذاری دانش فنی صورت گرفت و بعد از عقد قرارداد کارخانه ای به ظرفیت ۵۰۰ تن رنگ آنتی باکتریال و رنگ ضد خوردگی در پنج خط تولید با سهام ۲۳ درصدی شرکت فناور آغاز شد.
قربانعلی در مورد اینکه چرا این شرکت چینی، یک شرکت فناور ایرانی در تولید محصول را انتخاب کرده است گفت: به طور کلی  مطرح می شود که برای یک تجارت موفق باید قیمت کمتر و یا کیفیت محصول بالاتر باشد اما مشتری چینی معتقد بود که در یک بازار رقابتی مانند چین علاوه بر این دو مورد،  رعایت رفتار حرفه ای و اخلاق تجاری جهت کسب اعتماد مشتری بسیار مهم است و در این مسیر تلاش بسیار زیادی توسط  آقای دکتر رحمانی و همکاران مرکز چین  در جهت کسب اعتماد مشتری انجام شد.

رحمانی در مورد عرضه محصول در بازار ایران هم گفت بعد از حضور بین‌المللی برای تامین نیاز داخل با ۸ شرکت مشغول مذاکره هستیم که خط تولید یا نمایندگی ارائه کنیم.