تسهیل ورود محصولات نانوی ایرانی به فهرست بها

در ششمین مجمع اقتصاد فناوری نانو با امضای پروتکلی بین نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو پنج محصول نانویی در فهرست بهای سازمان نظام فنی و اجرایی کشور قرار گرفت.

 

این محصولات مرتبط با پروژه‌های عمرانی شامل لوله پلی پروپیلن بی‌صدا با اتصال فشاری (گروه صنعتی وحید)، شیشه‌های نانوییLow E  خود تمیز شونده و منعکس کننده نور و گرما ، شیشه های لمینیت نشکن(گروه صنعتی شیشه کاوه)، پوشش ضدحریق پایه سیمانی (شرکت الوان) و کاشی آنتی باکتریال (نانوپیشتاز پارس) است.

قانع‌فر مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه بعد از امضای پروتکل از فناوران خواست تا محصولات خود را به این سازمان معرفی کنند و گفت: این مجموعه برای مدیریت و راهبری پروژه دولتی فعالیت می‌کند و یکی از مهمترین دستور کار این سازمان تهیه فهرست‌های بها برای قیمت‌گذاری و برآورد کالا و فناوری‌های مختلف در پروژه‌های دولتی است. در همین راستا از فناوران دعوت می کنم که در چارچوب این توافقنامه از طریق ستاد ویژه توسعه فناوری نانو محصولات و دست‌آوردهای خود را به ما معرفی کنند که بعد از کنترل‌های لازم و درج در دفترچه قابلیت استفاده در حوزه‌های مختلف مانند ساختمان، مهندسی، آب، نیرو و حوزه‌های جدید حتی کشاورزی داشته باشد. همچنین ما از محصولاتی مبتنی بر فناوری نانو که موجب افزایش طول عمر پروژه می‌شود، استقبال می‌کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که مباحث ما فقط اجرا و ثبت در دفترچه فهرست‌‌بها نیست بلکه قصد داریم پروژه‌های دولتی را به استفاده از این محصولات ترغیب کنیم. با استفاده بخش دولتی از این محصولات بطور خودکار بخش خصوصی نیز در صنایع ساختمانی به استفاده از این محصولات تمایل نشان می‌دهد. بنابراین بازار بزرگی برای این محصولات ایجاد خواهد شد.

دکتر سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نیز گفت: چندین قلم از محصولات مبتنی بر فناوری نانو در فهرست‌های‌بها وارد شده است و تعداد این محصولات در آینده افزایش خواهد یافت و بازار بزرگ مرجعی برای بخش خصوصی فراهم خواهد شد و با همکاری دوجانبه تاثیر مثبتی در فضای کسب و کار و افزایش اشتغال مهیا خواهد شد.

لازم به ذکر است سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هر ساله علاوه بر اصلاح و بروزرسانی قیمت تمام شده آحاد عملیات نسخه‌های فهرست بهای سال های قبل نیز برای پاسخگویی به نیاز پروژه ها تغییر می‌دهد و محصولات عمرانی مبتنی بر فناوری‌های نوین به فهرست پایه اضافه می‌شود.

درج مطالب مرتبط با فناوری‌نانو در این آیین نامه‌ها می‌تواند علاوه بر توسعه حجم بازار محصولات نانو در زمینه آگاهی شرکت‌های بزرگ صنعتی و پیمانکاران از فرصت‌ها و توانمندی‌های نانو شود همچنین موجب تشویق آنها برای ورود به این حوزه و ایجاد رقابت بین شرکت‌ها است.