تولید تجاری LEDهایی که نشری شبیه خورشید دارند

شرکت کانادایی نانولیت‌تکنولوژیز به‌دنبال تولید LEDهای حاوی نقاط کوانتومی است تا با استفاده از این فناوری، طول موج نور ایجاد شده در داخل ساختمان، متنوع شده و عملکردی شبیه به تابش نور خورشید شبیه‌سازی شود. این نوع تابش برای سلامتی مناسب‌تر از نورهای زرد رایج است.

به گفته‌ی سارا مورگان، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت نانولیت‌تکنولوژیز ( Nano-Lit Technologies)، اکثر دفاتر و ساختمان‌ها با نور چراغ‌هایی به رنگ زرد کهربایی روشن می‌شوند که این موضوع می‌تواند مشکل‌ساز باشد. نور خورشید طیف ‌وسیعی از رنگ‌ها برای تنظیم فرآیندهای بدن ما را داراست، اما روشنایی زرد داخل خانه تک رنگ بوده و ریتم طبیعی بدن را مختل می‌کند. او می‌گوید: «برای انسان نیز باید طیف کامل نور به کار رود. ما به تغییر طول‌ موج‌های نور حساس هستیم و این طول موج‌ها روی فرآیندهایی نظیر هورمون‌ها و چرخه خواب تأثیر می‌گذارد.»

مورگان علاقه‌ خاصی به بیوفیدبک و ریتم‌های روزانه‌ی انسان دارد؛ فرآیندهای زیستی که هر ۲۴ ساعت در بدن اتفاق می‌افتند. او در دوره‌ی فوق‌لیسانس روی LEDها و تقلید از فرآیندهای زیستی کار کرد و پس از فارغ‌التحصیلی به‌عنوان کارآفرین در این مسیر فعالیت خود را آغاز کرد. مورگان با همکاری یکی از اساتید دانشگاه کورنل که در زمینه‌ی سرطان تحقیق می‌کند، توانست راهی برای ایجاد رنگ‌های مختلف از نور تولید شده توسط نقاط کوانتومی بیابد. نتایج این یافته، تأسیس شرکت نانولیت بود.

مورگان می‌گوید: «در LEDها از فسفر برای تولید رنگ استفاده می‌شود، اما می‌توان نقاط کوانتومی را جایگزین فسفر کرد. با تغییر ابعاد نقاط کوانتومی می‌توان نوع رنگ ایجاد شده را تغییر داد.»

شرکت نانولیت به دنبال تولید LEDهای حاوی نقاط کوانتومی است. مورگان می‌افزاید: « با این فناوری ما می‌توانیم چراغ‌هایی تولید کنیم که شبیه به خورشید عمل می‌کنند، به‌طوری که طول موج تابش در طول روز متغیر خواهد بود.»

مزیت استفاده از این فناوری آن است که نور خورشید در داخل منزل شبیه‌سازی می‌شود. با این روش، کارایی کارمندان ساختمان افزایش یافته و تعداد روزهایی که فرد بیمار می‌شود کاهش می‌یابد. این نورها حتی می‌توانند موجب کاهش تصادفات شوند؛ زیرا تحقیقات نشان داده که دریافت نور مناسب در زمان مناسب در روز می‌تواند به داشتن خواب بهتر کمک کند.