سوراخ‌کاری روی چشم با لیزر و نانوذرات طلا

پژوهشگران کانادایی با تابش لیزر روی سطح شبکیه‌ی چشم، موفق شدند روی آن سوراخ نانومتری ایجاد کنند؛ برای این کار از نانوذرات طلا استفاده شده‌است. این روش امکان وارد کردن دارو به چشم از طریق این حفره‌ها را فراهم می‌کند.

یافته‌های محققان کانادایی نشان می‌دهد که با استفاده از نانوذرات طلا می‌توان روشی برای درمان مشکلات چشمی ارائه کرد. این گروه از نانوذرات طلا به‌عنوان نانولنز استفاده کردند تا پرتوهای لیزر پالسی فمتوثانیه را روی سطح سلول‌های شبکیه‌ی چشم متمرکز کند. با این فناوری می‌توان دارو یا ژن ویژه‌ای را وارد چشم کرد و محققان امیدوارند که بتوانند از آن برای درمان بیماری‌هایی نظیر آب مروارید استفاده کنند.

در سال ۲۰۰۹ مایکل مونیر از دانشگاه پلی‌تکنیک مونترال متوجه شد که تابش لیزر پالسی می‌تواند حفره‌های نانومقیاس روی سطح سیلیکون ایجاد کند، مشروط بر این که روی سطح آن با نانوذرات طلا پوشانده شده‌باشد. او و همکارانش به بررسی این پدیده پرداختند و به دنبال این موضوع بودند که آیا می‌توان این کار را روی سلول‌های زنده انجام داد.

در نهایت مطالعات آن‌ها نشان داد که لیزر با طول موج ۸۰۰ نانومتر می‌تواند توسط سلول‌ها جذب شده و آن را سوراخ کند. آن‌ها یک گام دیگر به جلو رفتند و تلاش کردند تا این کار را روی سلول‌های زنده، نظیر سلول‌های چشم انجام دهند.

این محققان موفق به انجام این کار شدند و دریافتند که می‌توان از این فناوری برای سوراخ کردن سطوح مختلف زنده استفاده کرد. این گروه اقدام به تابش لیزر پالسی روی سلول‌های زنده‌ی شبکیه‌ی چشم کرده و روی آن حفره‌ای ایجاد کردند. این حفره امکان انتقال دارو یا مواد ژنتیکی را به درون چشم امکان‌پذیر می‌‌کند.

در صورتی که از نانوذرات طلای عامل‌دار استفاده شود، می‌توان سلول‌های ویژه‌ و از پیش‌ تعیین شده‌ای را روی سطح هدف قرار داد و با دقت بالا سوراخ‌کاری را انجام داد.

با توجه به نتایج جالب توجه این گروه، آن‌ها در حال ثبت پتنت مربوط به این فناوری در آمریکا هستند. نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان In Vivo Laser-Mediated Retinal Ganglion Cell Optoporation Using KV1.1 Conjugated Gold Nanoparticles در نشریه‌ی Nano Letters به چاپ رسیده‌است.