دریافت جایزه‌ی بنیاد مور برای توسعه‌ی فناوری نانوپوشش‌ها

یکی از محققان دانشگاه ایالتی آریزونا موفق به دریافت جایزه‌ی ۸۲۵ هزار دلاری بنیاد مور شده‌است. پوشش‌های حاوی نانوذرات با خواص ویژه، پروژه‌ی هولمن برای دریافت این جایزه بوده‌است.

زکری  هولمن از محققان دانشگاه ایالتی آریزونا موفق به اختراع ابزاری شده که می‌توان با آن نانوذرات را روی سطح شیشه یا دیگر سطوح اسپری کرد؛ با این کار سطح خواص ویژه‌ای پیدا می‌کند. هولمن برای ابداع این فناوری موفق به دریافت جایزه‌ی مور شد. او یکی از پنج نفری است که جایزه‌ی ۸۲۵ هزار دلاری را برای مدت سه سال از بنیاد بتی و گوردون مور دریافت می‌کند. این جایزه برای حمایت از تحقیقات و کارآفرینی ارائه می‌شود و هولمن می‌تواند با استفاده از آن به تحقیقات خود که یک دهه از آغاز آن می‌گذرد، ادامه دهد.

پوشش‌های کاربردی بازاری ۱۴ میلیارد دلاری دارد. با ورود نانوذرات به این حوزه، پیش بینی می‌شود طی ده سال آتی این رقم سه برابر شود. هولمن یکی از محققان پیشرو در این حوزه است که می‌تواند راهکارهایی برای توسعه‌ی این فناوری ارائه دهد.

ابزار نانوپوششی حاوی نانوذرات که هولمن ارائه داده‌است، همانند یک قوطی آئروسل است که رنگ را روی سطح اسپری می‌کند. به جای استفاده از قطرات سیال رنگ، غبارهای حاوی نانوذرات روی سطح اسپری می‌شوند که از کره‌های خشک تشکیل شده‌اند. این ذرات هزار برابر کوچکتر از قطرات رنگ هستند. به جای استفاده از گاز، نانوذرات روی سطح قرار می‌گیرند.

این روش دقت و سرعت بالایی دارد و از آن می‌توان برای ایجاد پوشش‌های نازک و ضخیم استفاده کرد. این پوشش‌ها بسیار یکنواختند و می‌توان سالانه میلیون‌ها متر مربع را با آن‌ها پوشش داد.

تفاوت دیگر روش هولمن با راهبردهای رایج این است که میزان تخلخل ایجاد شده قابل تنظیم است. با تنظیم نسبت میان ذرات به فضای خالی می‌توان ویژگی‌هایی نظیر هدایت گرمایی، انعکاس، عبور نور و مقاومت در برابر مواد مختلف را تنظیم کرد.

هولمن ۱۰ سال پیش ایده‌ی این فناوری را مطرح کرد؛ زمانی که دانشجوی دکتری بود. او این مسیر را ادامه داد تا در نهایت به جایگاه قابل توجهی در حوزه‌ی نانوپوشش رسیده‌است. در سال ۲۰۱۸ هولمن در میان ۲۰۰ نامزد دریافت جایزه‌ی مور بود که در نهایت موفق به دریافت آن شد.