گرنت‌های وزارت انرژی و بنیاد ملی علم برای دو پروژه‌ی نانویی

وزارت انرژی و بنیاد ملی علم گرنت‌هایی در اختیار دو استاد مؤسسه‌ی پلی‌تکنیک سانی قرار داده تا در دو پروژه هزینه شود. قرار است ۳۳۰هزار دلار برای ساخت نوعی شناساگر حاوی نقاط کوانتومی و نشردهنده‌ی حاوی نانوساختار اختصاص یابد.

مؤسسه‌ی پلی‌تکنیک سانی اعلام کرد که دو استاد این مؤسسه موفق به دریافت ۳۳۰هزار دلار حمایت مالی برای انجام تحقیقات در حوزه‌ی علوم و مهندسی فناوری‌ نانو شدند.

وزرات انرژی آمریکا به سرج اوکیابرسکی ۲۰۰هزار دلار برای تحقیقات روی ساخت شناساگر اعطا کرده‌ است. وی قرار است روی ساخت نوع جدیدی از شناساگرهای حاوی نقاط کوانتومی کار کند؛ شناساگرهایی که قادر به تشخیص و اندازه‌گیری تابش نور با سرعت و کارایی بالا هستند.

سرعت و حساسیت بالا در ثبت و ضبط پرتوها از جمله عوامل مهمی است که در برخی پروژه‌های تحقیقاتی وزارت انرژی آمریکا به آن نیاز است. این وزارتخانه در تحقیقات روی ذرات کوانتومی و ذرات با انرژی بالا نیز به چنین شناساگرهایی نیاز دارد. این شناساگرها پتانسیل استفاده در حوزه‌های پزشکی و امنیتی را نیز دارند.

بنیاد ملی علم (NSF) همچنین مبلغ ۱۳۰هزار دلار حمایت مالی برای ساخت نانوساختارهای فتونیک کاربید سیلیکون تقویت شده با یون‌های ایبریوم در اختیار اسپیروس گالیس قرار داده‌ است. در نهایت قرار است نشردهنده‌های کوانتومی قابل انطباق با CMOS ساخته شود که امکان کار در دمای بالا را دارند. از این نشردهنده‌ها می‌توان در مخابرات استفاده کرد.

نانوساختارهای فتونیک کاربید سیلیکون می‌توانند نشر خود را در طول موج‌های مخابراتی کنترل و تقویت کنند. چنین فناوری می‌تواند موجب بهبودی ادوات نوری شده و همچنین کاربرد وسیعی در تصویربرداری زیستی و حسگری داشته باشد. همچنین از این شناساگرها می‌توان در ذخیره‌سازی کوانتومی فوتون‌های منفرد و مخابرات کوانتومی با مسافت‌های طولانی استفاده کرد.

اعطای این دو گرنت به مؤسسه‌ی سانی موجب می‌شود تا فرصت یادگیری بیشتری برای دانشجویان این مؤسسه فراهم شود. در هر دو پروژه از دانشجویان این مؤسسه استفاده خواهد شد تا فرصت کسب تجربه‌های جدید را داشته باشند.

استیو اشنایدر از مؤسسه‌ی پلی‌تکنیک سانی می‌گوید: « گرنت‌های وزارت انرژی و بنیاد ملی علم به دانشجویان ما امکان می‌دهد تا فعالیت‌های تحقیقاتی در دو حوزه‌ی بسیار مهم انجام دهند.»