هموار کردن مسیر توزیع واکسن ضدHIV در بازار روسیه

شرکت ژنتیک ایمیونیتی با اعطای لیسانس توسعه‌ی بازار واکسن ضد HIV به یک شرکت روسی، قصد دارد بازار این واکسن را در روسیه توسعه دهد. این واکسن مبتنی بر نانوذرات بعد از طی مراحل اخذ مجوز، در روسیه توزیع خواهد شد.

ژنتیک ایمیونیتی (Genetic Immunity) یکی از شرکت‌های فعال حوزه‌ی دارو است. این شرکت اخیراً لیسانس انحصاری فناوری واکسن HIV مبتنی بر DNA را به شرکت روسی فارمادیس (Pharmadis) واگذار کرد.

براساس این توافق‌نامه، شرکت فارمادیس حق بازاریابی این فناوری در روسیه و کشورهای مشترک‌المنافع را به‌دست می‌آورد. برای این که این محصول بتواند وارد بازار روسیه شود، لازم است مطالعه‌ی بالینی در روسیه انجام شود. از این‌رو، بیش از ۲۰۰ بیمار برای انجام آزمون انتخاب شده‌اند که پیش‌بینی می‌شود نیمه‌ی ‌اول سال ۲۰۱۹ این آزمون آغاز شده و در میانه‌های سال ۲۰۲۰ به پایان برسد.

بعد از انجام موفقیت‌آمیز آزمون بالینی، برای گرفتن مجوز توزیع دارو اقدام خواهد شد. شرکت فارمادیس مسئولیت بخش مالی این مطالعه را بر عهده خواهد داشت.

ویکتور روزسنیای مدیرعامل شرکت ژنتیک ایمیونیتی می‌گوید: « DermaVir نسل جدیدی از واکسن‌های مبتنی بر پلاسمید DNA است که از آن می‌توان برای درمان بیماری‌های مزمن استفاده کرد. ما بسیار خرسندیم که با شرکت فارمادیس برای توسعه‌ی این فناوری همکاری می‌کنیم؛ شرکتی که در بازار روسیه بسیار حرفه‌ای است و ما مطمئن هستیم که با همکاری این شرکت می‌توانیم فناوری خود را به بازار این کشور وارد کنیم. ما مشتاقیم که در حال تسهیل فرآیند آزمون این واکسن هستیم و امیدواریم نتایج مثبت به‌دست آید. بعد از دریافت مجوز توزیع در روسیه، این واکسن می‌تواند برای مقابله با HIV در این کشور به کار گرفته شود.»

علاوه بر روسیه، این شرکت در حال دریافت مجوز سازمان غذا و داروی آمریکاست تا این واکسن در آمریکا نیز توزیع شود. در این فناوری از پلت‌فورم حاوی پلاسمید DNA استفاده شده‌است که ژن‌های مربوط به HIV را ایجاد می‌کند. نانوذراتی شبیه به پاتوژن موسوم به نانوکمپ در اثر استفاده از این واکسن ایجاد می‌شود که این نانوذرات آنتی‌ژن‌های موجود در سلول را هدف می‌گیرند.