استفاده از نانوذرات برای مقابله با گندیدگی بافت

محققان با استفاده از کپسوله‌کردن نوعی میکروRNA موفق به ارائه فرمولاسیونی برای مقابله با گندیدگی بافت شدند. آن‌ها از نانوذرات برای محافظت از میکروRNA استفاده کردند.

محققان موفق به ساخت نوع جدیدی از نانوحامل‌های مولکولی برای مقابله با گندیدگی بافت شدند. گندیدگی بافت عامل مرگ و میر بسیاری از بیماران در سراسر جهان است. در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار در آمریکا برای مقابله با این مشکل هزینه شده‌است.

محققان دانشگاه کارولینای جنوبی نشان دادند که می‌توان با استفاده از یک ساختار مولکولی‌ قفسی‌شکل که میکروRNA رهاسازی می‌کند، از گندیدگی بافت جلوگیری کرد.

هونگ‌کوان فان از محققان این پروژه می‌گوید: « ما در این فناوری از نانوذرات برای رهاسازی میکروRNA استفاده کردیم.»

گندیدگی بافت واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت است. ماده‌ی شیمیایی موسوم به سیتوکیناز برای مقابله با عفونت در جریان خون وجود دارد، اما همین ماده موجب می‌شود که دیواره‌ی رگ‌های خونی رخنه‌دار شود. سلول‌های سفید خون که از این رخنه‌های رگ عبور می‌کنند، موجب التهاب شده و به بافت‌های اطراف آسیب می‌رساند و در نهایت موجب آسیب جدی به بافت و مرگ می‌شوند.»

محققان این پروژه نانوحاملی ساختند که می‌تواند میکروRNA موسوم به miR-126 را به‌صورت مؤثر در موش‌های مبتلا به گندیدگی بافت رهاسازی کند. این نانوذرات با کمک برچسب‌زنی فلوئورسانس موفق به رهاسازی میکروRNA درون هسته‌ی سلول شدند. جونز بویی از محققان این پروژه می‌گوید: « ما می‌توانیم این فرآیند را با استفاده از میکروسکوپ مشاهده کنیم. ما نشان دادیم که میکروRNA می‌تواند وارد سلول شده و با هسته‌ی سلول تعامل کند.»

این نانوحامل روی موش‌های آزمایشگاهی تأثیر مثبتی داشت و موجب افزایش طول عمر آن‌ها شد. این نانوذرات دارای خواص آنتی‌باکتریال بوده و می‌توانند نرخ زنده‌ماندن را در موش‌ها افزایش دهند. پیش از این محققان نشان داده بودند که این میکروRNA می‌تواند روی گندیدگی بافت اثربخش باشد؛ استفاده از نانوحامل، اثربخشی این ترکیب را افزایش داد.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Inflammation منتشر شده‌است.