تولید واکسن ضد فلوویروس‌ها با نانوذرات لیپیدی

پژوهشگران با استفاده از نانوذرات لیپیدی و کپسوله‌کردن نوعی RNA موفق به ساخت واکسنی برای مقابله با فلوویروس‌ها شدند. این پلتفورم را می‌توان برای تولید انواع واکسن‌ها به‌کار برد. این واکسن روی موش‌های آزمایشگاهی موفقیت‌آمیز بوده است.

یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه واشنگتن موفق به ارائه‌ی روشی شدند که با استفاده از آن می‌توان واکسن‌هایی برای انواع مختلف فلوویروس‌ها ساخت. در این روش از هدف‌گیری mRNA ویروس برای مقابله با آن استفاده می‌شود.

فلوویروس‌ها عامل برخی از بیماری‌های خطرناک نظیر دانگ، تب‌زرد و زیکا هستند که باید برای مقابله با آن‌ها به سرعت واکسن مناسب تهیه شود. از این رو محققان با استفاده از نانوذرات لیپیدی برای کپسوله‌کردن RNA استفاده کرده و در نهایت برای مقابله با این ویروس‌ها واکسن تولید کنند. این گروه تحقیقاتی نشان دادند که واکسن ساخته‌شده با این روش می‌تواند در موش‌ها ایمنی ایجاد کرده و آن‌ها را در برابر برخی فلوویروس‌ها نظیر ویروس پواسان مصون دارد.

مایکل دایاموند- از محققان این پروژه- می‌گوید: « ما بسیار خرسندیم که واکسن مبتنی بر mRNA برای مقابله با ویروس پواسان ساخته‌ایم. این فناوری را می‌توان برای تولید واکسن بیماری‌های مختلف به‌کار برد. ما قصد داریم تا مطالعه در این حوزه را ادامه دهیم تا در نهایت واکسنی برای مقابله با ویروس‌های مختلف بسازیم.»

این پلتفورم ساخت واکسن، پیش از این برای مقابله با ویروس زیکا استفاده شده بود. آن‌ها از نانوذرات لیپیدی برای کپسوله‌کردن mRNA اصلاح‌شده استفاده کردند؛ این mRNA می‌تواند ژن تولید نوعی پروتئین را در بدن ایجاد کند. فعال‌شدن این ژن منجر به تولید ترکیباتی در بدن می‌شود که ساختاری شبیه به ویروس موردنظر را دارند؛ بنابراین سیستم ایمنی بدن برعلیه این ذرات فعال شده و در نهایت موجب بروز رفتار ایمنی در بدن می‌شوند.

ویروس پاواسان یک فلوویروس نوظهور است که در آمریکای شمالی و روسیه بسیار دیده می‌شود. این ویروس موجب بروز بیماری خطرناکی شده که می‌تواند منجر به مرگ شود. در حال حاضر واکسن مناسبی برای مقابله با این ویروس ساخته نشده است.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان An mRNA Vaccine Protects Mice against Multiple Tick-Transmitted Flavivirus Infections در نشریه‌ی  Cell Reports به چاپ رسیده‌است.