رنگ نانویی، برنده جایزه تغییرات اقلیمی ۲۰۱۸

شهرداری دبی به دلیل کار روی رنگ‌های نانویی جایزه تغییرات اقلیمی ۲۰۱۸ را دریافت کرد. این جایزه به فعالیت‌هایی که موجب کاهش انتشار گاز گلخانه‌ای شود، اعطاء می‌شود.

شهرداری دبی اعلام کرد که جایزه تغییرات اقلیمی ۲۰۱۸ را به دلیل مطالعه روی استفاده از فناوری نانو در رنگ‌ دریافت کرده است. در این پروژه به تحقیق پیرامون به‌کارگیری فناوری نانو در رنگ‌ها با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای پرداخته شده‌است.

یکی از دلایل اعطاء این جایزه، الزام شهرداری دبی به اتخاذ تصمیمات و برنامه‌ راهبردی است که موجب محافظت از محیط زیست شده و روی استفاده از منابع طبیعی تجدیدپذیر تأکید دارد، در نتیجه سامانه‌های تجدیدپذیر جایگزین سیستم‌های رایج می‌شوند.

آمین احمد آمین، مدیر دپارتمان آزمایشگاه مرکزی دبی می‌گوید که در این تحقیق که موجب برنده‌شدن جایزه تغییرات اقلیمی شده، روی رنگ‌هایی کار شده که در آن از فناوری نانو استفاده می‌شود. این رنگ‌ها در خانه‌هایی مورد استفاده قرار گرفته و در عین حال رنگ‌های معمولی در بخش‌های دیگر این خانه‌ها استفاده شده‌است. در نهایت تفاوت این رنگ‌ها مورد مقایسه و بررسی قرار گرفته است.

این جایزه به‌صورت سالانه به مؤسسه‌ها یا کشورهایی اعطاء می‌شود که در حوزه کاهش انتشار گاز گلخانه‌ای و ممانعت از افزایش دمای زمین کار کرده باشند.

جایزه تغییرات اقلیمی اولین‌بار در سال ۲۰۱۴ توسط چند مؤسسه و سازمان پایه‌گذاری شد و ۷ سازمان و مؤسسه با همکاری یکدیگر این جایزه را تدارک دیدند تا با اعطاء آن به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک کنند. در حال حاضر این جایزه پشتیبان‌های مالی مختلفی دارد.