راه‌اندازی آزمایشگاهی برای توسعه کسب‌وکار نانومیله‌های طلا

سونا نانوتک که در حوزه تولید نانومیله‌های طلا برای استفاده در پزشکی فعالیت دارد، آزمایشگاه جدید خود را در مرکز نوآوری و فناوری اینواکورپ راه‌اندازی کرد.

سونا نانوتک (Sona Nanotech) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه علوم زیستی است که روی استفاده از نانومیله‌های طلا در بخش سلامت و محیط‌زیست تمرکز دارد. این شرکت اخیراً آزمایشگاه جدیدی در مرکز نوآوری و فناوری اینواکورپ ایجاد کرده است. سونا نانوتک از نانومیله‌های طلا برای حمل دارو به داخل بافت‌ها و سلول‌ها و همچنین برای فرآیند تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌کند.

کولبیر سینگ از مدیران شرکت سونا در روز افتتاح این آزمایشگاه جدید می‌گوید: « افتتاح این آزمایشگاه اهمیت زیادی برای ما دارد. من از زمان شکل‌گیری ایده استفاده از نانومیله‌های طلا تا راه‌اندازی این آزمایشگاه جدید با شرکت همراه بوده‌ام.»

دانشمندان این شرکت برای اولین بار اقدام به تولید نانومیله‌های طلا کردند بدون این که سمیت داشته باشند. بنابراین نانومیله‌های طلا برای تزریق به داخل بدن ایمن هستند.

برای درک بهتر نانومیله‌های طلا، کریس یورت از محققان شرکت سونا مثال جالبی می‌زند: « فرض کنید که یک پرنده در ارتفاع ۱۰ کیلومتری از زمین پرواز می‌کند، اگر شما یک سکه روی زمین قرار دهید، این سکه از نگاه پرنده، همانند نانوذرات در نگاه ما خواهد بود.»

این شرکت محصولات خود را در سراسر جهان توزیع می‌کند، این نانوذرات در بخش‌های مختلفی نظیر تشخیص بیماری یا تست‌های بارداری استفاده می‌شوند.

سینگ می‌گوید: « روی نوارهای تشخیص طبی، زیست‌شناگرهای مختلفی وجود دارد که درباره بیماری اطلاعات مختلفی به شما می‌دهد. شما می‌توانید از آن برای تست بیماری ایدز یا بارداری و یا تشخیص سطح کورتیزول استفاده کنید.»

در این فرآیند از ابزاری برای تشخیص بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود، در نتیجه نیاز به استفاده از میلیون‌ها تکه پلاستیک از میان می‌رود.

سونا نانوتک امیدوار است که از نانومیله‌های طلا برای درمان سرطان استفاده کند. دانشمندان نانومیله‌ها را به تومور تزریق می‌کنند و به آنها لیزر مادون قرمز تزریق می‌کنند. این ذرات نور را به گرما تبدیل می‌کنند و با این کار تومور سرطانی از بین می رود بدون این که آسیبی به پوست وارد شود.

سونا نانوتک در سال ۲۰۱۳ تأسیس شده‌است.