استراتژی فروش بیشتر با اخذ مجوزها و استانداردهای بین المللی

دریافت نشان CE و انطباق محصول با استانداردهای اتحادیه اروپا از جمله راهبردهای مهم در توسعه بازار بوده که شرکت سامانه‌تجهیز دانش با اخذ این نوع مجوزها مسیر صادرات خود را هموار کرده است.

شرکت‌ها برای صادرات محصولات خود به کشورهای مختلف، به ملزوماتی نظیر اخذ استاندارد و نشان‌‌هایی نظیر CE نیاز دارند. شرکت سامانه‌تجهیز دانش برای توسعه بازار داخل و خارج از کشور، علاوه بر حضور در نمایشگاه‌هایی نظیر نمایشگاه ساخت ایران، با تسهیل مسیر صادرات، برای گسترش بازار خود در اروپا اقداماتی انجام داده است.

علاوه بر آشنایی با دستاوردهای علمی کشور، یکی دیگر از مزیت‌های نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت‌ایران تخمین بازار آینده و بررسی بازار است. امیر بهتاش مدیرعامل شرکت سامانه‌تجهیز دانش در مورد اصلی‌ترین مزایای این نمایشگاه گفت: « نمایشگاه برای تولیدکنندگان و متقاضیان به یک اندازه دستاوردهای مثبت و مفید به همراه دارد. از طرفی خریداران می‌توانند از طریق یارانه‌های مصرفی و تخفیف‌های نمایشگاهی، محصول موردنیاز خود را ارزانتر از قیمت بازار تهیه کنند. در مقابل، تولیدکنندگان نیز علاوه بر فروش محصول می‌توانند بر اساس پیش‌فاکتورهای صادر‌شده، بازار حال و آینده خود را ارزیابی کنند. با وجود اینکه در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۵درصد از متقاضیان نمایشگاهی به قرارداد نهایی می‌رسند می‌توان میزان نیاز بازار به تجهیزات آزمایشگاهی را به‌صورت کلی تخمین زد.»

وی در ادامه افزود: « براساس معیارهای نمایشگاهی، حجم فروش ما از ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل ۱۰درصد فاکتورهای صادرشده یعنی ۳۰۰میلیون تومان خواهد بود.»

فعالیت اصلی شرکت سامانه‌تجهیز دانش بر طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی از قبیل سیستم‌های لیتوگرافی و پوشش‌دهی دورانی موردنیاز آزمایشگاه‌های نیمه هادی و نانوفناوری متمرکز است. بهتاش تأثیر حضور نمایشگاهی محصولات دانش‌بنیان را در آشنایی با توانمندی‌های داخل، مثبت دانست و گفت: « ما هرساله در دو نمایشگاه فناوری نانو و این نمایشگاه به‌صورت مداوم شرکت کردیم. مزیت این نمایشگاه‌ها این است که متقاضیان مراکز پژوهشی و آزمایشگاهی در نمایشگاه نانو با فناوری و دستاورد شرکت آشنا شده و در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل نسبت به خرید آن محصول اقدام می‌کنند. بر همین اساس حضور در این دو نمایشگاه، بخشی از استراتژی‌های فروش در شرکت است.

شایان ذکر است که ۴ محصول شرکت سامانه‌تجهیز دانش شامل دستگاه لایه‌نشانی اسپاترینگ مغناطیسی ، دستگاه لایه‌نشانی دورانی، دستگاه لیتوگرافی تماسی ماورابنفش و دستگاه لیتوگرافی نوری موفق به اخذ گواهی نانومقیاس شده‌اند. کاربرد دستگاه لیتوگرافی، قابلیت ایجاد الگو‌های نانویی و همچنین ساختارهای نانو با کیفیت و دقت ابعادی مناسب است. برای دست‌یابی به ابعاد کوچکتر و دقت ابعادی بالاتر، لیتوگرافی پروب روبشی، لیتوگرافی اشعه ایکس و لیتوگرافی پرتو الکترونی روش‌های مناسبی است.

گفتنی است علاوه بر گواهی نانومقیاس این شرکت تاکنون برای سه محصول خود مجوز CE سیستم مدیریت کیفیت و انطباق محصول با استانداردهای اتحادیه اروپا را نیز اخذ کرده است و در حال مذاکره برای صادرات محصول است.