تلاش شرکت نانویی ایران برای ورود به بازار امریکا

شرکت پوشش‌های نانو ساختار برای به‌دست آوردن سهمی از بازار جهانی در حوزه سیستم‌های لایه‌نشانی تحت خلأ هدف‌گذاری کرده و تاکنون گام‌های بزرگی برای دستیابی به این هدف برداشته است.

شرکت پوشش‌های نانوساختار در حال حاضر ۸ نمایندگی در کشورهای انگلیس، روسیه، اتریش، کانادا، رومانی، افریقای جنوبی و دو نمایندگی در هند دارد. سید احمد مهدوی اردکانی مدیرعامل شرکت پوشش‌های نانوساختار در مورد تمرکز بیشتر این شرکت در صادرات محصولات مبتنی بر فناوری نانو گفت: «بیشتر از عرضه در داخل روی صادرات محصولات متمرکز هستیم. چند ماه پیش برای ۱۵ دستگاه تولیدی شرکت از امریکا درخواست داشتیم که به دلایل تحریم امکان فروش وجود نداشت اما در تلاشیم تا راهی برای صادرات محصولاتمان به آمریکا هم پیدا کنیم.»

محصولات شرکت پوشش‌های نانوساختار کلیه نیازهای مراکز دانشگاهی، تحقیقاتی و صنعتی کشور را در زمینه سیستم‌های لایه‌نشانی در خلأ شامل انواع محـفظه‌ها، انواع کاتدهای اسپاترینگ، لایه‌نشانی به روش تبخــیر حرارتی، PLD، تفنگ الکترونی، انواع اتصالات، ضخامت‌سنج کریستالی، انواع فشارسنج‌ها، پمپ‌های روتاری، توربو، انواع شیرهای خلأ وغیره را تأمین می‌کند. مهدوی اردکانی در مورد استانداردهای کسب‌شده شرکت تاکنون گفت: «پوشش‌های نانوساختار به عنوان اولین شرکـت ایرانی در این حوزه است که موفـق به اخذ مجوز CE سیستم مدیریت کیفیت و انطباق محصول با استانداردهای اتحادیه اروپا شده و بدین وسیله امکان ورود محصولات خود به بازارهای جهانی را دارد. علاوه بر آن برای ۴ محصول دستگاه لایه‌نشانی کربن رومیزی، دستگاه لایه‌نشانی اسپاترینگ رومیزی، دستگاه لایه‌نشانی لیزر پالسی و دستگاه تبخیر حرارتی رومیزی گواهی نانومقیاس دارد. همچنین گواهی‌نامه بین‌المللی سیستم مدیریت کیفیت  ایزو ۹۰۰۱ به عنوان یکی از شاخصه‌های استانداردسازی نحوه مدیریت کیفیت شرکت در سطح جهانی را نیز دارا است.»

میزان تقاضا برای محصولات این شرکت در ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران حدود ۱۴ میلیارد تومان بوده که این مقدار نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد کاهش داشته است. مهدوی اردکانی در مورد کاهش تقاضا گفت: « تمامی شرکت‌ها مانند ما در دور اول و دوم نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل فروش صددرصدی داشتند اما این روند در سال‌های بعد روند نزولی پیدا کرد که علت آن در درجه اول اشباع بازار مصرف و تأمین نیاز دانشگاه‌ها به تجهیزات آزمایشگاهی می‌تواند باشد و دیگری کاهش بودجه دانشگاه‌ها یا کاهش حمایت از خرید در مراکز دولتی است. با این اوصاف بر اساس تجربه در ادوار گذشته نمایشگاهی انتظار داریم که از ۱۴ میلیارد پیش‌فاکتور صادرشده ۱۰ تا ۱۵ درصد منجر به عقد قرارداد نهایی شوند.