دبیر ستاد فناوری نانو: کاهش بودجه نانو شوک آور است

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا، کاهش بودجه این ستاد را به عنوان یکی از بخش های پیشران کشور غیرمنطقی، شوک آور و تبعات آن را باعث نومیدی در سایر بخش های علمی کشور می داند؛ ستادی که پارسال از طریق مالیات بر ارزش افزوده، ۵۰ میلیارد تومان بیش از بودجه سالانه خود برای دولت درآمدزایی داشت.
متن این مصاحبه در خبرگزاری ایرنا به این شرح است؛

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، بودجه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۷ طبق بررسی ها معادل ۷۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده که در بودجه پیشنهادی برای سال ۱۳۹۸ به رقم ۴۸ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان کاهش یافته است.
به عبارتی، بودجه ۱۳۹۸ ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نسبت به سال ۱۳۹۷ فارغ از کاهش ارزش پول ملی که در طول ماه های اخیر رقم خورده است، ۲۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون معادل ۳۲ درصد است.

کاهشی که البته تا حدودی با توجه به اقدامات بسیار موثر ستاد نانو در گشودن چشم اندازهای جدید در بسیاری از رشته ها و کاربردهای فراوان آن در حوزه های مختلف از جمله بیوتکنولوژی، پزشکی و دارو، الکترونیک، انرژی، محیط زیست، هوا و فضا، غیرمنطقی به نظر می رسد.
حرکت منسجم، سریع و هدفمند کشورمان در حوزه نانو که با ایجاد ستادی تحت عنوان ستاد توسعه فناوری نانو در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اوائل دهه ۸۰ کلید خورد، باعث شد که ظرف تنها ۱۵ سال ایران اسلامی با هدایت صحیح این ستاد، مقام نخست در منطقه در زمینه نانوفناوری را کسب کند.
افزون بر آن، ایران با بیشترین سرعت رشد علمی در حوزه نانو، هم اکنون پس از سه کشور پرجمعیت دنیا یعنی چین، آمریکا و هند که سرمایه گذاری فراوانی نیز دراین حوزه داشته اند، رتبه چهارم دنیا را در تولید علم به دست آورده است.

** کاهش بودجه نانو به معنی از بین رفتن زحمات سال های گذشته است
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به پیشرفت های حوزه نانو در کشور که به اعتقاد وی بارقه امید و پیشرفت را در بسیاری از حوزه ها ایجاد کرده است، کاهش بودجه این بخش و تاثیراتی را که البته به همراه خواهد داشت، آن هم در شرایطی که بسیاری از حوزه ها در شرایط تحریم های بین المللی کشور چشم به پیشرفت های این حوزه دارند، تنها باعث یاس و ناامیدی فعالان این حوزه می داند.
دکتر سعید سرکار که روز سه شنبه با خبرنگار گروه علمی ایرنا سخن می گفت، با بیان این که عملکرد ایران در حوزه نانو حتی برای کشورهای منطقه الهام بخش بوده است، افزود: اگر حوزه نانو با شکست مواجه شود و برگشت داشته باشد، بسیاری از متخصصان و علاقمندان این حوزه برای ادامه کار ناامید خواهند شد.
سرکار با بیان این که بودجه سال ۱۳۹۷ ستاد نانو حدود ۷۶ میلیارد تومان بوده است، یادآور شد: با اینکه سازمان برنامه و بودجه بودجه سال ۱۳۹۸ این ستاد را ۸۵ میلیارد تومان پیشنهاد داده است اما در ادامه و پس از بررسی انجام شده در یک کمیسیون دولتی، بودجه این ستاد به رقم ۴۲ میلیارد تومان کاهش یافته است.
وی با تاکید بر این که بودجه مجموعه های علمی پویا در کشور که با بهره وری بسیار بالا در حال فعالیت هستند نباید کاهش یابد و در این خصوص به اصطلاح باید اهم فی الاهم کرد گفت: این در حالی است که بودجه برخی مراکز که از بهره وری مناسبی در کشور برخوردار نیستند، حتی حدود۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.
سرکار همچنین با بیان اینکه بودجه ستاد نانو بیشتر صرف تحقیق و توسعه و حمایت از شرکت های فناور و دانش بنیانی می شود که در تولید محصول و توسعه فناوری فعالیت دارند، یادآور شد: کاهش ارزش پول ملی در چندماه اخیر در کنار این کاهش بودجه، شرایط ستاد نانو در سال آینده را در هماوردی با کشورهای رقیب بسیار سخت خواهد کرد.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه تاکید کرد: این کاهش بودجه هیچ توجیهی ندارد و تنها به مثابه از بین بردن تمام زحمات متخصصان و دلسوزان این حوزه در طول سالیان گذشته است.

** بودجه نانوی آمریکا ۱٫۸ میلیارد دلار، بودجه ایران ۵ میلیون دلار
دکتر سرکار در ادامه اظهار کرد: هنگامی که ما کار را از مرحله صفر در ستاد نانو شروع کردیم شاید تعداد انگشت شماری در کشور با نانوتکنولوژی آشنا بودند، این درحالی است که بعد از ۱۵ سال بالغ بر ۵۰۰ محصول در بازار داریم و ستاد نانو، فناوری را در ۱۵ رشته صنعتی رسوخ داده است و در حال حاضر محصولات نانویی به بیش از ۴۵کشور صادر می شود.
وی افزود: به عبارت دیگر، یک فناوری نوظهور را از صفر آغاز و به مرحله فعلی رسانده ایم و برای نشان دادن لیاقت این مجموعه دیگر نمی دانم چه کاری باید انجام می دادیم.
دبیر ستاد نانو همچنین ادامه داد: از نظر علمی نیز خود را از رتبه ۵۷ به رتبه چهارم دنیا رسانده ایم به طوری که در حال حاضر تنها کشورهای چین، آمریکا و هند به عنوان سه کشور پرجمعیت دنیا که سرمایه گذاری فراوانی هم در این حوزه دارند، از ما جلوتر هستند.
وی اضافه کرد: بودجه کشور آمریکا در حوزه نانو ۱٫۸ دهم میلیارد دلار است حال آن که اگر بودجه نانو ایران را با دلار ۸ هزار تومان محاسبه کنیم، بودجه ما پنج میلیون دلار بیشتر نمی شود.
سرکار درادامه با اشاره به رصد وضعیت کره جنوبی در حوزه نانو در طول شش ماه گذشته از سوی تحلیلگران ستاد نانو اظهار کرد: فاصله کره جنوبی که هم اکنون رتبه پنجم دنیا را دارد با ایران روز به روز در حال کاهش است یعنی اگر با همین شرایط پیش برویم سال آینده به لحاظ رتبه سقوط خواهیم کرد.
وی می گوید: حتی بودجه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان سکاندار علم و فناوری کشور با کاهش حدود ۵۰ درصدی مواجه شده است و این یعنی توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور دچار شوک خواهد شد.
سرکار همچنین خاطرنشان کرد: از بودجه سال ۱۳۹۶ ستاد نانو نیز حدود ۳۸ درصد پرداخت نشد که این خود اختلال در اجرای تعهدات این ستاد در سال ۱۳۹۷ را به دنبال داشته است.

**وقتی نانو بیش از بودجه دریافتی برای دولت درآمدزایی دارد 
بر اساس این گزارش، کل بودجه تخصیص یافته به حوزه فناوری نانو در کشور از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۶ کمتر از ۳۷۰ میلیارد تومان بوده است، حال آن که فروش محصولات شرکت های فناور نانو تنها در سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان و این مبلغ برای سال ۱۳۹۶ بالغ بر یکهزار و ۳۷۳ میلیارد تومان بوده است.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در ادامه به نکته مهمی اشاره و ضمن تاکید بر درک اهمیت فناوری نانو و تاثیرات مثبت آن در کشورمان، تصمیم گیری برای بودجه نانو را نیازمند کار کارشناسی و برخورداری تصمیم گیران از دانش و آگاهی نسبت به این عرصه دانست.
دکتر سرکار در ادامه یادآور شد: ستاد نانو با حمایت از محققان و دانشمندان فعال در شرکت های فناور و دانش بنیان به منظور بومی سازی محصولات و کالاهای وارداتی در عرصه های مختلف، از خروج میلیون ها دلار ارز از کشور جلوگیری کرده است.
وی با ذکر مثالی ادامه داد: تنها ساخت یک داروی ضد سرطان در کشور از سوی یک شرکت دانش بنیان نانویی قیمت وارداتی ۱۲ میلیون تومانی این دارو را برای بیمار ایرانی به ۹۰۰ هزار تومان کاهش داده است.
سرکار همچنین گفت: سال ۱۳۹۶ حدود یکهزار و ۳۷۳ میلیارد تومان میزان فروش شرکت های دانش بنیان نانو بود که این رقم البته جدا از فروش شرکت هایی است که به دلائلی فروش خود را به ستاد نانو اعلام نکردند.
وی با اشاره به بودجه حدود ۶۰ میلیارد تومانی این ستاد در سال ۱۳۹۶ گفت: این در حالی است که دولت در همین سال از طریق مالیات بر ارزش افزوده محصولات شرکت های دانش بنیان حدود ۱۱۰ میلیارد تومان یعنی ۵۰ میلیارد تومان بیش از بودجه سالانه اختصاصی به نانو درآمدزایی داشته است.
وی در خصوص تعداد نیروهای مشغول بکار در ستاد نانو نیز اظهارکرد: تمام نیروهایی که در این ستاد در بخش سیاست گذاری، برنامه ریزی، مدیریت، پشتیبانی و اجرایی فعالیت می کنند، حدود ۵۰ نفر می باشند و سالانه حداکثر ۱۰ تا ۱۲ درصد بودجه ستاد صرف حقوق و دستمزد می شود.
سرکار ضمن تاکید بر ضرورت بازنگری در نحوه اختصاص بودجه به مراکز پویا و اثرگذار در اقتصاد کشور، در ادامه حمایت از حوزه نانو را با توجه تاکیدات مستمر رهبر معظم انقلاب مبنی بر وجود ظرفیت های بسیار ارزشمند در کشور، باعث رونق تولید محصولات نانویی و ایجاد ارزش افزوده، اشتغال در کشور، جلوگیری از واردات، کاهش قیمت و در ادامه رفاه بیشتر مردم دانست.