همکاری با دانشگاه برای توسعه فناوری پیل خورشیدی

یک شرکت فعال در حوزه مواد ساختمانی هوشمند قراردادی با دانشگاه نیوسوث ولز در سیدنی به امضاء رسانده تا این دانشگاه به بررسی استفاده از نقاط کوانتومی در بهبود عملکرد پیل‌های خورشیدی بپردازد و کار را تا ساخت نمونه پروتوتایپ پیش ببرد.

شرکت کلیروو (Clear Vue) در حوزه مواد ساختمانی هوشمند فعالیت دارد. این شرکت قرارداد همکاری مشترک با دانشگاه نیو‌سوث ‌ولز در سیدنی امضاء کرد. این قرارداد مربوط به یک برنامه تحقیقات مشترک است.

دپارتمان مهندسی انرژی‌های تجدیدپذیر و فتوولتائیک این دانشگاه قرار است برای شرکت کلیروو کار تحقیقاتی در این حوزه انجام دهد.

در این پروژه قرار است روی توسعه متمرکزکننده‌های خورشیدی لومینسانس شفاف کار شود و در آنها از نقاط کوانتومی استفاده شود. به کارگیری نقاط کوانتومی موجب می‌شود تا بهره فتولومینسانس ادوات پیل خورشیدی بهبود یابد.

در این پروژه، نقاط کوانتومی ویژه‌ای تولید خواهد شد و کار تا مرحله تولید نمونه پروتوتایپ پیش خواهد رفت. پیش‌بینی می‌شود که این پروژه از زمان امضاء، ۱۲ ماه به‌طول انجامد.

این اولین باری نیست که از نقاط کوانتومی برای بهبود عملکرد پیل‌های خورشیدی استفاده می‌شود. سال گذشته شرکت کوانتوم متریالز (Quantum Materials) در قالب برنامه همکاری مشترکی با شرکت فرشفیلد (Freschfield)، از نقاط کوانتومی در تولید پیل خورشیدی استفاده کردند.

نقاط کوانتومی ابعاد بسیار کوچکی دارند و امکان جذب نور خورشید را برای تبدیل به الکتریسیته دارا هستند. آنها دارای باندگپی هستند که آن را می‌توان با تغییر ابعاد نقاط کوانتومی به دلخواه تنظیم کرد. این در حالی است که مواد توده‌ای، باندگپ ثابت دارند که وابسته به جنس و ترکیب شیمیایی ماده است. وجود ویژگی وابستگی باندگپ به ابعاد ذرات، موجب شده تا نقاط کوانتومی ترکیبی جذاب برای استفاده در پیل‌های خورشیدی باشد؛ چرا که با استفاده از نقاط کوانتومی با ابعاد مختلف امکان به دام انداختن طیف‌های مختلفی از نور فراهم می‌شود. پژوهشگران نشان داده‌اند که نقاط کوانتومی می‌تواند در کارایی پیل‌های خورشیدی مؤثر باشند، این کار موجب افزایش ۳۰۰درصدی جریان تولیدی شده‌است. در شرایط مناسب، این افزایش جریان تا ۷۰۰ درصد نیز می‌رسد؛ دلیل این امر، افزایش نرخ حرکت الکترون‌ها از نقاط کوانتومی به پیل خورشیدی است. نکته جالب اینجاست که این نوآوری توسط محاسبات نظری نیز تأیید شده و فرصت مناسبی برای استفاده از آن در سامانه‌های مختلف است.