تولید نانوذرات توسط یک شرکت نفتی در کشور آذربایجان

شرکت نفتی سوکار کشور آذربایجان با استفاده از تجهیزات خریداری‌شده از روسیه، موفق به تولید نانوذرات شده‌است. این نانوذرات قرار است در فرآیندهای صنعتی نظیر دریل‌کاری استفاده شود.

شرکت نفت آذربایجان موسوم به سوکار (SOCAR) خط تولید نانوذرات را راه‌اندازی کرد. این خط تولید با استفاده از تجهیزاتی ساخته شده که یک شرکت روسی در اختیار شرکت سوکار قرار داده است. در واقع این خط تولید همکاری مشترکی میان شرکت سوکار و شرکت روستوف تکنولوژی (Rostov technologies) روسیه است.

برای تولید نانوذرات در این کارخانه نیاز به استفاده از مواد شیمیایی خطرناک نیست و مقادیر بسیار کمی از گازهای خنثی در فرآیند تولید استفاده می‌شود.

نانوذرات تولید شده در این کارخانه برای ایجاد نانوسامانه‌هایی استفاده می‌شود که قرار است در فرآیندهای صنعتی نظیر دریل‌کاری و بخش معدن استفاده شود.

خوشبخت یوسف‌زاده، از مدیران شرکت سوکار می‌گوید که تولید این نانوذرات به شرکت سوکار کمک می‌کند تا هزینه‌های خود را کاهش داده و وابستگی کمتری به واردات داشته باشد.

کشور آذربایجان با ۱۱۶ مقاله، در رتبه ۶۸ جهان از نقطه‌نظر تعداد مقالات فناوری نانو منتشر شده در نشریات ISI قرار دارد. این کشور در شاخص تعداد مقالات فناوری نانو به ازای GDP نیز در رتبه ۶۹ قرار دارد.