خرید شرکتی که برای باتری‌ها، نانولوله کربنی تولید می‌کند

شرکت سابیک با خرید شرکت نانویی بلک دایاموند استرکچرز از مزیت‌های این شرکت در حوزه تولید نانولوله‌های کربنی اصلاح‌شده برای به‌کارگیری در باتری‌ها بهره‌مند خواهد شد.

شرکت سابیک (SABIC) اقدام به خرید شرکت نانویی بلک دایاموند استرکچرز (Black Diamond Structures) کرد، شرکتی که در سال ۲۰۱۴ با هدف تجاری‌سازی فناوری MOLECULAR REBAR® تأسیس شده‌است. این فناوری، نانولوله‌های کربنی اصلاح‌شده است، تا نانولوله‌های مناسب برای استفاده در حوزه ذخیره‌سازی انرژی به ویژه‌ باتری‌های یون لیتیم و اسید-سرب تولید شود.

از این پس شرکت بلک دایاموند استرکچرز بخشی از شرکت سابیک خواهد بود. براساس اظهارات آلن لوئنگ از مدیران این شرکت، فناوری نانولوله‌های کربنی شرکت بلک دایاموند استرکچرز می‌تواند برای حل چالش‌های مختلفی در حوزه ذخیره‌سازی انرژی به کار رود. این فناوری به‌صورت ویژه برای تولیدکنندگان باتری که به دنبال بهبود نرخ شارژ، افزایش طول عمر و دانسیته انرژی هستند، مفید است.

نانولوله‌های کربنی تمایل زیادی برای تجمع و چسبیدن به هم دارند و همچنین از میزان ناخالصی بالایی برخوردار هستند که این ویژگی‌ها کاربرد آنها را محدود می‌کند چرا که روی خواص مکانیکی و الکتریکی نانولوله‌ها تأثیرگذار است.

از سوی دیگر، نانولوله‌های کربنی تولیدشده توسط بلک دایاموند استرکچرز عاری از آلودگی بوده و از نقطه‌نظر نسبت عرض به ارتفاع یکنواخت هستند، بنابراین برای استفاده در بخش ذخیره‌سازی انرژی مناسب خواهند بود.

جان هاسکایلو از مدیران شرکت بلک دایاموند استرکچرز می‌گوید این نانومواد را می‌توان به‌صورت مستقیم در فرآیندهای فعلی تولید باتری استفاده کرد بدون این که نیاز به سرمایه‌گذاری اضافه‌ای باشد. در واقع تولیدکنندگان بدون نیاز به تغییر جدی در فرآیندها می‌توانند نسل جدیدی از باتری‌ها را تولید کنند.

آزمون‌های انجام‌شده با این نانولوله‌های کربنی نشان می‌دهد که این نانولوله‌ها می‌توانند چرخه عمر باتری‌های اسید-سربی را بهبود داده و عملکرد باتری‌های یون لیتیم را افزایش دهند تا تقاضای موردنیاز صنعت پاسخ داده شود. همچنین این فناوری می‌تواند نقش مهمی در کاهش ابعاد باتری‌ها داشته باشد و به کاهش وزن باتری‌ها به‌منظور استفاده در خودروهای الکتریکی پاسخ دهد.