جایزه نوآوری و فناوری آمریکای شمالی به تولیدکننده گرافن رسید

شرکت نانواکسپلور برای فرآیند تولید ارزان قیمت و نوآورانه گرافن موفق به دریافت جایزه نوآوری و فناوری آمریکای شمالی شد. این شرکت در حال راه‌اندازی بزرگترین خط تولید گرافن در جهان با ظرفیت ۱۰ هزار تن در سال است.

شرکت نانواکسپلور (NanoXplore) به انتخاب مؤسسه فراست اند سولوین موفق به دریافت جایزه نوآوری و فناوری آمریکای شمالی شد. این شرکت به دلیل فرآیند لایه‌برداری مکانیکی و شیمیایی از گرافیت و تولید گرافن با کیفیت بالا برای دریافت این جایزه انتخاب شده‌است. نانواکسپلور روشی ساده و قابل اعتماد برای تولید گرافن از گرافیت ارائه کرده است که محصولات با کیفیتی را به بازار عرضه می‌کند. این محصولات به شرکت‌های مختلف اجازه می‌دهد تا از گرافن برای بهبود محصولات خود استفاده کنند. مقیاس تولید این شرکت از چند گرم تا چند تن است.

نادزیا ویکتارویچ از تحلیل‌گران بخش TechVision می‌گوید: « نانواکسپلور روی توسعه مواد کامپوزیتی گرافنی تمرکز دارد و محصولاتی نظیر پلیمرهای بهبودیافته با گرافن برای پلاستیک‌های مهندسی‌شده تولید می‌کند. این پلیمرها از خواص الکتریکی، گرمایی و مکانیکی بهبودیافته برخوردار هستند. آند گرافنی این شرکت با استفاده از ترکیب سیلیکون و گرافن ساخته شده و موجب افزایش دانسیته، توان و طول عمر باتری‌ها شده به طوری که عملکرد باتری را نسبت به باتری‌های رایج یون لیتیم بهبود می‌دهد. گرافن موجب افزایش ظرفیت انرژی و نرخ شارژ در باتری‌های قابل شارژ می‌شود.»

گرافن‌ نانواکسپلور برای بهبود خواص مختلف مکانیکی و الکتریکی و همچنین گرمایی به محصولات اضافه می‌شود. از این گرافن در پوشش‌ها، رنگ‌ها، دارو، بسته‌بندی، بخش انرژی و حمل‌ونقل استفاده می‌شود. با افزودن ۰٫۰۵ تا ۲ درصد وزنی از گرافن می‌توان بهبود چشمگیری را در خواص مختلف محصول شاهد بود.

نانواکسپلور در تولید ارزان، ساده و با کیفیت گرافن موفق بوده است به‌طوری که در حال حاضر امکان تولید ۲۵ تن گرافن در سال را دارد. علاوه‌بر این، نانواکسپلور در حال ساخت کارخانه‌ای با ظرفیت ۱۰ هزار تن است که بزرگترین خط تولید گرافن جهان محسوب می‌شود که تا سه سال آینده قابل بهره‌برداری خواهد بود. با افزایش ظرفیت تولید، قیمت گرافن کاهش یافته و به ۵۰ تا ۱۰ دلار در هر کیلوگرم می‌رسد.