تأسیس اولین دانشکده فناوری نانو مصر در دانشگاه قاهره

اولین دانشکده ویژه تحقیقات در حوزه فناوری نانو در مصر راه‌اندازی شد. این دانشکده در دانشگاه قاهره و با سه اولویت تحقیقاتی آب، انرژی و سلامت تأسیس شده‌است.

رئیس دانشگاه قاهره، محمد عثمان الخشت، اعلام کرد که دانشگاه فناوری نانو در این دانشگاه راه‌اندازی شد. این اولین دانشکده در حوزه فناوری نانو در مصر است.

الخشت می‌گوید: « ما منابع انسانی توانمندی داریم و از قابلیت‌های آزمایشگاهی مورد نیاز نیز برخوردار هستیم.»

رئیس دانشگاه قاهره می‌افزاید که برای توسعه فناوری نانو، چشم‌اندازهای دانشگاهی، مسائل حقوقی و قانونی دانشکده و همچنین برنامه‌های آموزشی در حال تدوین است که این برنامه‌ها هم برای دانشجویان کارشناسی و هم تحصیلات تکمیلی خواهد بود.

تفاهم‌نامه‌ همکاری مشترکی میان این دانشگاه و دانشگاه هیروشیمای ژاپن به امضاء رسیده است تا با همکاری طرف ژاپنی، مقطع لیسانس برای آموزش فناوری نانو در این دانشکده ایجاد شود.

الخشت تأکید دارد که مرکز فناوری نانو مصر در تربیت نیروی انسانی برای تأمین گروه‌های تحقیقاتی ویژه حوزه فناوری نانو نقش بسیار مهمی دارد. وی در ادامه به اهمیت یافتن روش‌های تجاری‌سازی این فناوری و فروش دستاوردهای آن تأکید داشت. الخشت معتقد است که هزینه‌های انجام‌شده در حوزه فناوری نانو باید از طریق فروش محصولات، دوباره به چرخه تحقیق و توسعه باز گردد.

این مرکز دارای تجهیزات و آزمایشگاه‌های پیشرفته‌ای است که در حوزه تحقیقات علمی نظیر سلول‌های خورشیدی به کار گرفته می‌شود.

راهبرد مرکز فناوری نانو مصر این است که از فناوری نانو در حوزه‌های مختلف استفاده کرده و رهیافت‌های غیرمرسوم برای حل مشکلات درحوزه سلامت، آب، انرژی و محیط زیست ارائه کند. الخشت می‌گوید که این مرکز نسل جدیدی از محققان را در حوزه فناوری نانو آموزش خواهد داد.

این مرکز سه آزمایشگاه ویژه در حوزه علم نانو دارد که محققان متخصصی در رشته‌های شیمی، فیزیک و بیوشیمی در آن فعالیت دارند.

الخشت می‌گوید که این مرکز در حال حاضر روی تحقیقات در حوزه فناوری نانو با رویکرد حل مسئله درمان سرطان، تولید پیل‌های خورشیدی و تصفیه آب تمرکز دارد.