بودجه دولت کانادا برای خلق ثروت و فرصت شغلی در حوزه نانو

یک میلیون دلار بودجه برای پشتیبانی از خرید تجهیزات حوزه فناوری‌نانو از سوی دولت کانادا به دانشگاه آلبرتا داده شد. پیش‌بینی می‌شود خرید این تجهیزات به ده شرکت نانویی کانادا کمک کند تا محصولات خود را توسعه دهند و ۲۰ میلیون دلار درآمد ایجاد کنند. این امر موجب خلق فرصت‌های شغلی جدید نیز خواهد شد.

دولت کانادا سرمایه‌گذاری یک میلیون دلاری در حوزه فناوری‌نانو انجام داده است. این بودجه برای توسعه زیرساخت nanoFAB در دانشگاه آلبرتا سرمایه‌گذاری شده تا در نهایت با استفاده از این بودجه تجهیزاتی در حوزه فناوری‌نانو و میکروفناوری خریداری شود.

خبر اختصاص این بودجه توسط آمارجت سوهی، وزیر فدرال منابع طبیعی کانادا، به نمایندگی از وزیر نوآوری اعلام شد. این سرمایه یک میلیون دلاری با وارد شدن در بخش nanoFAB دانشگاه آلبرتا موجب تسریع تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌نانو و میکروفناوری خواهد شد و همچنین بخش تحقیقات توسعه صنعتی این فناوری‌ها نیز تقویت خواهد شد.

این دانشگاه قصد دارد با استفاده از این بودجه اقدام به خرید تجهیزات ساخت پیشرفته نظیر ادوات لایه‌نشانی اتمی، دستگاه‌ اچ‌ سطح و ابزارهای الگودهی کند. دامنه کاربرد این تجهیزات وسیع بوده و از محققان در بخش انرژی تا زیست‌پزشکی می‌توانند از این ابزارها استفاده کنند.

nanoFAB از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌نانو که به دنبال توسعه محصولات خود هستند، از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری پشتیبانی خواهد کرد. هر چند تجهیزات فعلی این دانشگاه برای تحقیقات مناسب است اما اریک فلیم مدیر nanoFAB می‌گوید که این ابزارهای جدید می‌تواند به افزایش ظرفیت تحقیقات آنها کمک ‌کند. از نظر فلیم این بودجه برای حرکت از تحقیقات به سوی تولید در مسیر توسعه محصولات فناوری‌نانو، اهمیت زیادی دارد.

nanoFAB علاوه براین یک میلیون دلاری که از دولت فدرال دریافت می‌کند، یک میلیون دلار نیز از دولت ایالتی و ۱٫۴ میلیون دلار نیز از مؤسسه میکرالین دریافت می‌کند که در مجموع ۳٫۴ میلیون دلار بودجه برای خرید تجهیزات به‌دست می‌آورد.

به اعتقاد مسئولان دانشگاه آلبرتا، خرید این تجهیزات جدید به ده شرکت متوسط و کوچک کمک می‌کند تا تولیدات خود را به مقیاس انبوه برسانند و در نهایت ۲۰ میلیون دلار درآمد ایجاد کنند که این کار به خلق فرصت‌های شغلی جدید نیز کمک می‌کند. این بودجه‌ها می‌تواند رقابت‌پذیری کانادا را در بازارهای بین‌المللی بهبود دهد.