ساخت آزمایشگاهی نانوپانسمان‌های دیابتی تحت حمایت صنعت

پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با همکاری شرکت نرگس داروی آریا موفق به ساخت نانوپانسمان‌های افزایش‌دهنده سرعت ترمیم زخم شده است. از این پانسمان می‌توان جهت تسریع ترمیم زخم‌های عفونی بالأخص زخم‌های دیابتی استفاده کرد.

دیابت و عوارض ناشی از آن جمعیت زیادی را در سراسر دنیا به خود مبتلا کرده است. علی‌رغم پیشرفت‌های گسترده در حوزه پزشکی در دهه‌های اخیر، زخم دیابتی کماکان به‌عنوان یک مشکل بزرگ باقی‌ مانده است. یکی از مشکلات زخم‌های دیابتی سرعت بسیار پایین ترمیم است. حال با ورود فناوری نانو به حوزه پزشکی بسیاری از محققان و صاحبان صنایع مرتبط، فعالیت‌های خود را بر روی افزایش سرعت ترمیم زخم‌های دیابتی متمرکز کرده‌اند.

دکتر کشواد هدایتیان فرد، دانش‌آموخته مقطع دکتری تخصصی فارماکولوژی از دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، هدف از انجام این طرح را معرفی و تجاری‌سازی نانوپانسمان الکتروریسی شده برای افزایش سرعت ترمیم زخم‌های مزمن از جمله زخم‌های دیابتی عنوان کرد.

وی ادامه داد: «در این مطالعه چند نوع پانسمان با ساختاری متشکل از نانوالیاف پلیمری، کیتوزان و یک داروی مهارکننده واکنش التهابی ساخته شده و کارایی آن‌ها با یکدیگر مقایسه شده‌اند.»

به گفته وی پانسمان‌های ساخته‌شده از نانوالیاف به دلیل اتصال بیشتر به سطح زخم، افزایش حرکت و مهاجرت سلولی در فضای بافتی و همچنین تبادل راحت‌تر گاز و اکسیژن با محیط خارج عملکرد بسیار بهتری را نسبت به پانسمان‌های رایج از خود بروز می‌دهند. این محقق تصریح کرد: «پس از بررسی‌های آزمایشگاهی و مقایسه نتایج به‌دست‌آمده مشخص شد که پانسمان ساخته‌شده از الیاف پلیمری پلی ونیل الکل و کیتوزان، و بارگذاری شده به‌وسیله داروی ضدالتهابی، بهترین عملکرد را در میان پانسمان‌های آزمایش‌شده بر روی مدل حیوانی داشتند.»

هدایتیان در رابطه با ابعاد اقتصادی این طرح گفت: «در طرح حاضر نمونه آزمایشگاهی این نانوپانسمان در ابعاد ۱۵ در ۳۵ سانتی‌متر با ضخامت ۴۰ میکرون و قطر الیاف ۱۰۰ نانومتر در مدت‌زمان ۳ ساعت الکتروریسی شده است. قیمت تمام‌شده یک پانسمان با ابعاد ۵ در ۵ سانتی‌متر ۳۰۰۰ تومان خواهد بود که پیش‌بینی می‌شود در صورت تجاری‌سازی و فروش ده‌درصدی در بازار زخم درآمدی حدود ۱۰ میلیارد تومان حاصل شود.»

شایان‌ذکر است این نانوپانسمان در قالب یک اختراع داخلی با عنوان «پانسمان نانوفایبری برای درمان زخمهای دیابتی» به شماره ۹۲۰۱۵ به ثبت رسیده است.

این طرح در قالب رساله دکتری دکتر کشواد هدایتیان فرد، با راهنمایی دکتر سید علی ضیایی انجام‌شده و تحت عنوان پایان‌نامه‌ی موردنیاز صنعت به تأیید داوران ستاد ویژه‌ توسعه‌‌ فناوری نانو نیز رسیده است. آیین‌نامه‌ی حمایت از پایان‌نامه‌های موردنیاز صنعت در سایت www.nano.ir/hrdc موجود است.