ثبت پتنت مربوط به مقاوم‌سازی شیشه با نانولوله‌کربنی

شرکت سی‌باند سیستمز موفق به ثبت پتنت فناوری مقاوم‌سازی شیشه خودرو با استفاده از نانولوله‌های کربنی شد. این فناوری را می‌توان در ظروف شیشه‌ای و شیشه پنجره ساختمان‌ها نیز به کار برد.

شرکت سی‌باند سیستمز (C-Bond Systems) که در حوزه فناوری‌نانو فعالیت دارد، موفق به ثبت پتنت مربوط به مقاوم‌سازی شیشه خودرو در دفتر USPTO شد. این پتنت با عنوان Materials, Treatment Compositions, and Material Laminates, with Carbon Nanotubes و با شماره ۱۰۱۵۵۸۷۷ به تشریح فناوری می‌پردازد که در آن از نانولوله‌های کربنی برای ایجاد کامپوزیت مقاوم در برابر ضربه در شیشه خودرو استفاده شده‌است. با استفاده از این فناوری می‌توان دوام و استحکام شیشه را افزایش داد.

این پتنت جدید شرکت سی‌باند، رهیافتی برای تقویت مواد تقویت‌کننده شیشه، افزایش دوام و یکپارچگی ساختاری، افزایش مقاومت در برابر ضربه و بهبود چسبندگی شیشه است. این فناوری که ساختار لایه‌ای روی سطح شیشه ایجاد می‌کند قابلیت استفاده در شیشه خودرو و ظروف شیشه‌ای را دارد.

این پتنت تشریح می‌کند که چگونه می‌توان از نانولوله کربنی برای ایجاد لایه محافظ در برابر ضربه و پرتاب استفاده کرد. این فناوری می‌تواند در شیشه مدارس یا ساختمان‌های اداری نیز استفاده شود که این کار موجب کاهش احتمال شکستن شیشه در اثر برخورد اجسام می‌شود.

محصول پرچم‌دار شرکت سی‌باند، C-Bond NanoShield™ است که رهیافتی سیال برای ایجاد لایه محافظ روی شیشه است. این محصول که به‌صورت مایع است روی شیشه ریخته شده و در سطح آن نفوذ می‌کند. با این کار ترک‌ها و منافذ بسیار ریز شیشه و همچنین نقص‌های تصادفی روی آن ترمیم می‌شود.

این محصول به‌صورت اسپری مستقیم روی شیشه ریخته می‌شود و سپس با استفاده از کفگیرک از سطح شیشه پاک می‌شود. این فناوری بسیار ارزان بوده و می‌تواند هزینه جایگزینی شیشه را به شدت کاهش دهد. این موضوع برای شرکت‌های بیمه بسیار جالب توجه است چرا که بخش قابل توجهی از هزینه‌های شرکت‌های بیمه مربوط به شکستگی شیشه‌های خودرو می‌شود که با این فناوری احتمال شکستگی شیشه‌های خودرو در تصادف‌ها کاهش می‌یابد. پیش‌بینی می‌شود که شرکت‌های آمریکا سالانه ۴ میلیارد دلار برای این موضوع هزینه ‌کنند.