رشد ۱۱٫۵ درصدی بازار جهانی کاربرد فناوری‌نانو در پزشکی

پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی کاربرد فناوری‌نانو در پزشکی با نرخ ۱۱٫۵ درصد رشد، طی سال‌های آتی رشد کند. افزایش بیماری‌ها، گسترش کاربرد نانو در پزشکی و نقش اقدامات پیشگیرانه فناوری‌نانو در بهبود سلامت از جمله عوامل مؤثر در رشد این بازار است.

مؤسسه ریپورت کانسلتنت (Report Consultant) گزارشی با عنوان بازار جهانی کاربرد فناوری‌نانو در بخش پزشکی منتشر کرده که در آن به بررسی این بازار تا سال ۲۰۲۴ پرداخته است.

در این گزارش، بازار جهانی کاربرد فناوری‌نانو در بخش پزشکی در سال ۲۰۱۷ حدود ۶٫۹۲ میلیارد دلار قید شده که با رشد ۱۱٫۵ درصدی طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ گسترش پیدا خواهد کرد.

نانوروبات‌ها یکی از حوزه‌های مهم فناوری‌نانو هستند که در آن از روبات‌های نانومقیاس برای مقاصد مختلف استفاده می‌شود. این حوزه طی سال‌های آتی رشد خواهد داشت و دانشمندان به توسعه و بهبود نانوروبات‌ها خواهند پرداخت. یکی از دلایل رشد فناوری‌نانو در بخش پزشکی، افزایش نرخ بیماری‌های مزمن در جهان است. دامنه کاربرد فناوری‌نانو در بخش پزشکی رشد دارد و این رشد که در اثر افزایش نفوذ فناوری‌نانو است موجب می‌شود تا این فناوری برای ترمیم سلول‌ها استفاده شود. در واقع بیمارانی که از بیماری‌های مزمن رنج می‌برند، می‌توانند با کمک فناوری‌نانو سلول‌های خود را ترمیم کنند.

بخش‌های مختلفی در توسعه جهانی بازار تجهیزات پزشکی نقش دارند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. گسترش عود بیماری‌ها، افزایش تعداد بیماری‌ها در جمعیت بالغ، پیشرفت‌های گسترده در زمینه فناوری‌نانو، گسترش توجه به اقدامات پیشگیرانه در خدمات به افراد و نقش مهم فناوری‌نانو در توسعه داروها از جمله مواردی است که می‌تواند روی توسعه این بازار نقش داشته باشد.

تشخیص و درمان بیماری، افزایش سرمایه‌گذاری دولت در بخش تحقیق و توسعه فناوری‌نانو و افزایش همکاری‌های بین‌المللی نیز از عوامل مهم در رشد بازار جهانی این حوزه هستند.

البته موانعی نیز در سر راه توسعه بازار وجود دارد. محدودیت‌های قانونی برای عرضه محصول که موجب افزایش زمان و هزینه برای توسعه محصولات می‌شود، فقدان همکاری‌های مشترک میان مهندسان حوزه میکروالکترونیک و دانشمندان زیست‌فناوری از جمله موانع توسعه بازار هستند.

در این گزارش حجم بازار در سال‌های مختلف، چگونگی تغییر بازار در این بازه زمانی و نقش فناوری‌نانو در این تغییر، تأثیر بخش‌ها و کشورهای مختلف در رشد بازار و دلیل این تأثیرات، فرصت‌ها و چالش‌های فناوری‌نانو در بازار پزشکی، از جمله سؤالاتی است که این گزارش به آن پاسخ می‌دهد.