عرضه تجاری ساعت مچی حاوی نانوپوشش

شرکت آرکادیا از فناوری نانوپوشش‌دهی ویژه‌ای برای ساخت ساعت استفاده کرده است. این شرکت از پوشش گرافنی موسوم به DuraPhene برای ایجاد مقاومت در برابر خوردگی، خستگی و ایجاد خواص آنتی‌باکتریال استفاده کرده است.

شرکت آرکادیا (Arcadia) از ساعت مچی جدید خود که به فناوری‌نانو مجهز است، رونمایی کرد. در این ساعت مچی از پوشش گرافنی استفاده شده‌است. این ساعت که به آرکادیا G1.0 شهرت دارد، در واقع ساعتی آنالوگ بوده که براساس فناوری ساعت سیتیزن میوتا ۲۰۳۵ ساخته شده و در بند آن از الیاف کربنی استفاده شده‌است. این ساعت به قیمت ۳۴۹ دلار عرضه می‌شود.

شرکت آرکادیا پوشش گرافنی ویژه خود را با نام تجاری DuraPhene در این ساعت مورد استفاده قرار داده است که وجود این پوشش گرافنی موجب شده تا ساعت آرکادیا از نظر مکانیکی و گرمایی ایزوله شود و عوامل محیطی روی زیرلایه فولاد ضدزنگ آن تأثیر منفی نگذارد.

آرکادیا قصد دارد تا این فناوری پوشش‌دهی را به شرکت‌های دیگر نیز واگذار کند چرا که این نانوپوشش دارای پتانسیل‌های کاربردی متعددی در تجهیزات نفتی، پنل‌های خورشیدی، تجهیزات دریایی ومحصولاتی که عمر طولانی دارند، است.

شرکت آرکادیا اعلام کرده که نانوپوشش DuraPhene دارای مقاومت به خوردگی بوده و همچنین سطوح را در برابر خستگی و سایش حفظ می‌کند و در عین حال دارای خواص ضدمیکروبی و ضد تابش خیره‌کننده است.

شرکت آرکادیا از اکسیدگرافن احیاءشده تولیدشده توسط شرکت گرافنیا (Graphenea) استفاده می‌کند. گرافن به‌دست آمده با پلی‌تترافلورواتیلن ترکیب شده و در این ساعت به کار گرفته می‌شود.

این اولین ساعت نانویی نیست و پیش‌ از این شرکت‌های دیگری نیز از فناوری‌نانو برای تولید ساعت استفاده کرده‌اند. سال گذشته میلادی از سبک‌ترین ساعت مکانیکی جهان که با استفاده از کامپوزیت گرافنی ساخته شده بود، در سالن بین‌المللی دی‌لاهوت هورلوجریک شهر ژنو رونمایی شد. ساعت RM 50-30 ماحصل همکاری مشترک میان دانشگاه منچستر و شرکت ریچارد مایل و مک‌لارن فرمول ۱ است. وزن این ساعت ۴۰ گرم گزارش شده‌است که به ادعای سازنده آن، از دوام بالایی برخوردار است.