پذیرش فناوری‌نانو در بسته‌بندی مواد غذایی توسط مردم

براساس نظرسنجی و مصاحبه‌هایی که اخیراً توسط پروژه نانوپک اروپا انجام شده، مصرف‌کنندگان و فروشندگان محصولات غذایی، استفاده از فناوری‌نانو در بسته‌بندی مواد غذایی را پذیرفته‌اند.

تحقیقات اخیر که توسط پروژه نانوپک اتحادیه اروپا انجام شده، نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان، استفاده از فناوری‌نانو را در بسته‌بندی مواد غذایی پذیرفته‌اند.

در این تحقیق که در اروپا و آسیا انجام شد، نشان داده شده‌است که بیشتر مصرف‌کنندگان استفاده از رهیافت‌های مبتنی بر فناوری‌نانو را در بخش بسته‌بندی مواد غذایی پذیرفته‌اند.

فناوری‌های بسته‌بندی مواد غذایی دارای مزایایی برای مصرف‌کنندگان و خرده‌فروش‌ها است. برای مثال، ایمنی و زمان‌ماندگاری مواد غذایی افزایش یافته و در نهایت محصولات غذایی در اثر استفاده از بسته‌بندی مناسب، تازه‌تر مانده و هدررفتن و دورریز کمتری دارند.

در تحقیقی که اخیراً توسط پروژه نانوپک انجام شد، نشان داده شده که روش‌های بسته‌بندی مبتنی بر فناوری‌نانو توسط مصرف‌کنندگان و فروشندگان پذیرفته شده‌است. هدف از این تحقیق، ارزیابی نظر گروه‌های فعال در زنجیره فروش و مصرف مواد غذایی درباره مزیت‌های فناوری‌نانو بود. در این تحقیق که توسط ده گروه انجام شده، مصاحبه‌هایی از مصرف‌کنندگان و مدیران فروش در چین، اسپانیا، ایتالیا، دانمارک و ایرلند گرفته شد. نتایج نشان داد که مصاحبه‌شوندگان نگران استفاده از فناوری‌نانو نبودند. برخی مصاحبه‌شوندگان نگران بودند که مواد فعال موجود در بسته‌بندی موجب تغییر محصولات یا آلودگی آنها شود. فروشندگان دغدغه‌هایی درباره توانایی این فناوری‌های جدید در برآورده‌سازی الزامات ایمنی محصولات داشتند.

پلیمروس کریسوچو و الکساندر فستیلا از دانشگاه آرهوس دانمارک مسئول انجام این تحقیق بودند. کریسوچو می‌گوید: «طراوت به‌عنوان یکی از مزیت‌های فناوری‌نانو در بسته‌بندی مواد غذایی، واژه‌ای بود که مردم تفسیر متفاوتی از آن داشتند. طراوات از نظر برخی با گذشت زمان، کاهش می‌یابد و هر قدر محصول فاصله کمتری با زمان تولید داشته باشد، طراوت بیشتری دارد. اگر محصولی را بتوان زمان طولانی‌تری نگه‌ داشت به معنی افزایش طراوات آن محصول نیست چرا که از زمان تولید آن مدت‌ها گذشته است.»

نانوپک پروژه‌ای است که حمایت مالی آن توسط اتحادیه اروپا انجام شده‌است. این پروژه در حوزه رهیافت‌های بسته‌بندی آنتی‌باکتریال برای صنعت مواد غذایی با استفاده از نانومواد طبیعی، تعریف شده‌است.