چالش بهبود عملکرد روغن موتورهای دیزلی و بنزینی با استفاده از نانو افزودنی‌ها

بیست‌ویکمین چالش نوآوری نانو با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و شرکت نانوتاو برگزار می‌شود. فرآیند ثبت‌‏نام مرحله اول این چالش از ۲۵ بهمن‌ماه آغاز شده و شرکت‌ها، سازمان‌ها و محققان می‌توانند طرح‌های خود را تا ۲۵ اسفند به دبیرخانه چالش ارسال نمایند.

در ادامه برگزاری چالش‌های نوآوری و فناوری نانو با هدف توسعه راه‌کارهای حل مشکلات صنعتی و رفع نیازهای فناورانه کشور، بیست‌ویکمین دوره از چالش‌های نوآوری نانو در پلتفرم نوآوری‌باز آی‌چلنج (www.ichallenge.ir) آغاز شد. چالش نوآوری «بهبود عملکرد روغن موتورهای دیزلی و بنزینی با استفاده از نانو افزودنی‌ها» که از سوی کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و با همکاری «شرکت نانو تاو» برگزار می‌شود، به‌دنبال توسعه راهکارهایی عملی مبتنی بر فناوری نانو جهت «بهبود عملکرد روغن موتورهای دیزلی و بنزینی با استفاده از نانو افزودنی‌ها» در داخل کشور است.

امروزه روغن‌های موتور علاوه بر روانکاری و کاهش سایش قطعات موتور دارای کارکردهایی نظیر آب‌بندی فواصل بین قطعات، شست‌وشو و تمیزکردن قطعات از دوده و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و رسوبات، محافظت از سطوح در مقابل زنگ‌زدگی و خوردگی شیمیایی، ضربه گیری، معلق نگه‌داشتن مواد زائد و جلوگیری از رسوب آن‌ها بر روی قطعات نیز هستند. اما از آن‌جایی که روانکارهای مایع قادر نیستند تمامی ویژگی‌های مورد نیاز فوق را به نحوی مطلوب فراهم آورند، به منظور دستیابی به بسیاری از خواص فوق و یا بهبود آن‌ها از افزودنی‌های روغن موتور استفاده می‌شود. در این میان استفاده از نانوافزودنی‌ها با هدف افزایش بازدهی موتور از طریق ارائه خواص فوق و همچنین صرفه‌جویی در مصرف سوخت در سال‌های گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته‌است. این نانوافزودنی‌ها با چند سازوکار عملکردی شامل تبدیل اصطکاک لغزشی به اصطکاک غلتشی، قابلیت انتقال حرارت بسیار بالا، ترمیم سطوح اصطکاکی و نیز تشکیل فیلم محافظ برروی سطوح اصطکاکی منجر به بهبود و تقویت خواص روانکار مایع پایه می‌شوند. بر همین اساس اخیراً پژوهشگران و شرکت‌های مختلفی نیز نانوافزودنی‌های روغن موتور مختلفی را نظیر افزودنی‌های حاوی فولرین، نانو الماس و نانو فلوئور ارائه کرده‌اند. در این راستا ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به درخواست شرکت «نانو تاو» اقدام به برگزاری یک چالش نوآوری با عنوان «بهبود عملکرد روغن موتورهای دیزلی و بنزینی با استفاده از نانو افزودنی‌ها» نموده است.

بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو، فرآیند ثبت‏ نام مرحله اول چالش پیش‏رو از ۲۵ بهمن‌ماه آغاز شده است. شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و سایر پژوهشگران و فناوران علاقه‌مند تا تاریخ ۲۵ اسفند‌ماه فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال نمایند. طرح‌های دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، شرکت‌کنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) به مرحله دوم راه خواهند یافت. پذیرفته‌شدگان این مرحله همچنین تا سقف ۵۰ میلیون ریال تسهیلات حمایتی شامل کمک هزینه نقدی و اعتبار استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو را طی مرحله دوم دریافت خواهند نمود. برنده نهایی این چالش علاوه بر دریافت جایزه ۲۰۰ میلیون ریالی و تسهیلات حمایتی ویژه از سوی ستاد توسعه فناوری نانو در جهت تجاری‌سازی طرح خود، فرصت همکاری برای توسعه فناوری و تجاری‌سازی طرح تا تولید انبوه را در شرکت نانوتاو خواهد داشت. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه ثبت نام، شرایط ارسال راه‌حل، جوایز و…) به نشانی Ichallenge.ir مراجعه نمایند.