اوج‌گیری فعالیت‌‏های دانش‌آموزی نانو در میانه زمستان!

برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی آزمایشگاه‌های توانا در استان‌های هرمزگان و کرمانشاه، برگزاری کارگاه‌های آمادگی المپیاد نانو، برگزاری کارگاه‌های تجهیزات نانو و برگزاری دوره زمستانه کانون برگزیدگان باشگاه نانو از مهم‌ترین برنامه‌های بهمن‌ماه بود. انتشار آیین‌نامه جدید ارزیابی نهادهای فعال در برگزاری المپیاد نانو و نتایج ارزیابی عملکرد دی‌ماه اعضای شبکه توانا از جمله اقدامات اصلی باشگاه نانو در بهمن‌ماه است.

مهم‌ترین سرخط‌های خبری منتشرشده در بهمن ۹۷:

-انتشار آیین‌نامه جدید ارزیابی نهادهای ترویجی فعال در برگزاری المپیاد نانو

آیین‌نامه جدید ارزیابی نهادهای ترویجی به منظور حمایت از نهادهای فعال در ثبت‌نام و برگزاری آزمون المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو، تدوین و در سایت باشگاه نانو منتشر شد.

نتایج ارزیابی عملکرد دی‌ماه ۹۷ اعضای شبکه آزمایشگاهی توانا اعلام شد

فعالیت آزمایشگاه‌های آموزشی فناوری نانو (شبکه توانا) در دی‌ماه ۱۳۹۷ زمینه‌ساز حضور بیش از ۱۴۰۰۰ دانش‌آموز و دبیر در رویدادهای آموزشی و ترویجی نانو شده است. بر اساس گزارش‌های رسیده از مراکز دارای آزمایشگاه نانو، در دی‌ماه، تعداد ۱۹۱ کارگاه دانش‌آموزی تجهیزات فناوری نانو، ۱۱ کارگاه تخصصی تجهیزات برای دبیران، ۱۲۱ سمینار ترویجی و ۱۲۵ مورد بازدید گروهی انجام شده است.

-نشست‌های شورای هم‌فکری و برنامه‌ریزی آزمایشگاه‌های شبکه توانا

· هشتمین جلسه شورای هم‌فکری و برنامه‌ریزی آزمایشگاه‌های شبکه توانا ویژه آزمایشگاه‌های نانوی استان هرمزگان در پژوهش‌سرای دانش‌آموزی ناحیه ۲ بندرعباس با حضور معاون آموزشی اداره آموزش‌وپرورش ناحیه ۲ بندرعباس، مدیران و کارشناسان آزمایشگاه‌های نانو در پژوهش‌سراهای ناحیه ۱ و ۲ بندرعباس، رودان، میناب، جاسک، بندر لنگه، بندر خمیر و مدیر پژوهش‌سرای شهاب برگزار شد. در جریان این برنامه از آزمایشگاه‌های نانوی پژوهش‌سرای ناحیه ۱ بندرعباس، میناب و سیریک هم بازدید کردند.

. همچنین نهمین جلسه شورای هم‌فکری و برنامه‌ریزی آزمایشگاه‌های شبکه توانا ویژه آزمایشگاه‌های نانوی استان کرمانشاه در پژوهش‌سرای دانش‌آموزی ناحیه ۱ کرمانشاه برگزار شد. این جلسه با حضور مدیر کل آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان، رئیس اداره تکنولوژی استان، کارشناس پژوهش‌سراهای استان، مدیران و کارشناسان آزمایشگاه‌های نانو، مدیر ترویج دانش‌آموزی ستاد نانو و مدیر باشگاه نانو تشکیل شد. در حاشیه برگزاری این جلسه از ۳ آزمایشگاه نانو در کرمانشاه که در پژوهش‌سراهای نواحی ۱، ۲ و ۳ این شهر مستقر است، بازدید گردید.

فعالیت‌های ترویجی و آموزشی آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی نانو

· به گزارش فرشته ملکی، کارشناس آزمایشگاه نانوی پژوهش‌سرای دانش‌آموزی ملاصدرا کرج، کارگاه آشنایی و کار با تجهیزات آزمایشگاه نانو با حضور ۳۰ نفر از دانش‌آموزان مدارس متوسطه دوره اول برگزار شد.

· به گزارش ابراهیم بهدادفرد، مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی جابربن حیان بیرجند، کارگاه آشنایی با فناوری نانو با محوریت تجهیزات نانو با حضور ۳۰ نفر از دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه بیرجندی در محل آزمایشگاه توانا برگزار گردید.

·هشتم بهمن ماه سال جاری مجموعه سمینارهای ترویجی ویژه ۷۵۰ نفر از دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهرستان سروستان استان فارس برگزار شد. این سمینار با هدف آشنایی دانش‌آموزان با مبانی علوم و فناوری نانو برگزار گردید.

· سمینارهای ترویجی آشنایی با علوم و فناوری نانو به همت یکی از اعضای کانون برگزیدگان باشگاه نانو در پنج شهر استان سیستان و بلوچستان (شهرهای زابل، زهک، نیمروز، هامون و هیرمند) با حضور ۴۴۰ نفر از دانش‌آموزان و دبیران برگزار شد.

· به گزارش محمدصادق شهری، کارشناس آزمایشگاه نانو پژوهش‌سرای استادطاهر شهرضا، این مرکز هر ساله کلاس‌های آموزش نانو را در برنامه هفتگی آموزشی خود گنجانده است.

· به همت پژوهش‌سرای دانش‌آموزی اشراق شهرستان دورود، سمینارهای ترویجی نانو توسط کارشناس این پژوهش‌سرا در شهرستان‌های دورود، ازنا و بروجرد برگزار شد. در این برنامه‌ها ۱۵۰۰ دانش‌آموز با مقدمات علوم و فناوری نانو آشنا شدند.

·  به همت پژوهش‌سرای ناحیه دو بندرعباس با حضور احمد سلیمی دارنده مدال طلا و مرتضی صفاری دارنده مدال نقره هشتمین المپیاد نانو، سمینار آمادگی دهمین المپیاد نانو برای ۱۸۰ نفر از دانش‌آموزان به مدت دو روز برگزار شد.

· سمینار ترویجی آشنایی با علوم و فناوری نانو و باشگاه نانو در دبیرستان بصیر نوش‌آباد کاشان برگزار شد. این سمینار با حضور ۸۰ نفر از دانش‌آموزان متوسطه دوم و دبیران و مدیر دبیرستان بصیر و تدریس کی از اعضای کانون برگزیدگان باشگاه نانو و دارنده مدال برنز ششمین المپیاد نانو برگزار شد.

· به گزارش مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی ۱۷ کارگاه تخصصی آشنایی با تجهیزات نانو ویژه دانش‌آموزان ۱۱ مدرسه شهرستان بیرجند استان خراسان جنوبی برگزار شد. در هر کارگاه که به مدت ۳ ساعت برگزار شد، ۲۰ تا ۳۰ نفر از دانش‌آموزان حضور داشتند.

·  به همت پژوهش‌سرای دانش‌آموزی رازی شهرستان سامان، سمینارهای ترویجی نانو برای ۳۲۰ نفر از دانش‌آموزان برگزار شد.

· به گزارش علاءالدین بختیاری، مدیر پژوهش‌سرای امام خمینی (ره) شهرستان قروه استان کردستان، از آغاز سال تحصیلی جدید، کارگاه‌های آموزشی نانو به صورت هفتگی در این مرکز برگزار می‌گردد و تا کنون ۱۲۰۰ دانش‌آموز در برنامه‌های نانوی امسال این مرکز حضور بهم رسانده‌اند.

· به گزارش مرتضی پورعسکر رابط نهاد ترویجی پژوهش‌سرای متقین برازجان؛ برای اولین بار در سال جاری زنگ نانو به‌عنوان درس فوق‌برنامه در یکی از مدارس برازجان قرار گرفته است.

·  ۲۴ بهمن‌ماه سال جاری، فستیوال نانو با همت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و همکاری آزمایشگاه نانو پژوهش‌سرای دانش‌آموزی شهید قاسمی ناحیه یک بندرعباس در فرهنگ‌سرای طوبی افتتاح شد. این فستیوال به مدت سه هفته متوالی به‌صورت برگزاری کارگاه‌های آموزشی تئوری و عملی برای دانش‌آموزان و دانشجویان برگزار خواهد شد.

·آزمایشگاه نانو ناحیه ۲ بندرعباس به نام احمد سلیمی، مدال طلای هشتمین المپیاد نانو نام‌گذاری شد.

·آزمایشگاه نانو ناحیه ۱ بندرعباس به نام ابوالفضل باقرزاده، مدال طلای نهمین المپیاد نانو نام‌گذاری شد.

· فاطمه پاشالو، کارشناس آزمایشگاه نانو در پژوهش‌سرای آذربایجانتبریز از برگزاری مسابقه «نانومهندس» به همت این مرکز خبر داد. مسابقه نانومهندس با استقبال بیش از ۴۰۰ نفر از دانش‌آموزان دوره اول و دوم متوسطه مواجه شد. این مسابقه به صورت آزمون کتبی برگزار و به نفرات برگزیده جوایز ارزنده‌ای اهدا شد.

· به گزارش مدیر پژوهش‌سرای ناحیه دو سنندج، این مرکز در راستای آشنایی معلمین مقطع ابتدایی با مسابقه عکاسی نانو، اقدام به برگزاری برنامه‌های آموزشی تجهیزات نانو تحت عنوان «کارگاه قاصدان نانو» در دی و بهمن‌ماه امسال اقدام کرده است. در این راستا ابتدا معلمین با مباحث مقدماتی فناوری نانو و انواع آن همراه با روش‌های ساخت آنها آشنا می‌شوند و در ادامه انواع تجهیزات آزمایشگاه نانو و نحوه کارکردن با آنها آموزش داده می‌شود.

·  پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی ناحیه دو بندرعباس و خوارزمی بندرلنگه خواهرخوانده شدند

·  تفاهم‌نامه خواهرخواندگی به منظور ایجاد زمینه همکاری‌های علمی تحقیقاتی و آموزشی بین پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی ناحیه دو بندرعباس و خوارزمی بندرلنگه امضا شد.

گفتگو با علیرضا رنجبر، دارنده مدال برنز نهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو

علیرضا رنجبر در گفتگو با باشگاه نانو دومرحله‌ای‌شدن آزمون تئوری امسال را سبب رشد سطح علمی شرکت‌کنندگان دانست و بیان کرد: « سؤالات تشریحی محکی جدی برای شرکت‌کنندگان بود و باعث شد دانش‌آموزان به قبولی در مرحله اول اکتفا نکنند.» او استفاده از منابع پیشنهادی باشگاه نانو را روش مؤثری برای راهیابی به اردوی علمی المپیاد نانو معرفی کرد و در مورد فعالیت‌های ترویجی باشگاه نانو گفت: « این فعالیت‌ها باعث تشویق محققان و پژوهشگران و همچنین کشف استعدادها می‌شود.»

دوره زمستانه کانون برگزیدگان باشگاه نانو اصفهان برگزار شد

هسته استان اصفهان کانون برگزیدگان باشگاه نانو ۲۴ تا ۲۶ بهمن‌ماه سال جاری میزبان دوره زمستانه کانون بود. نشست هم‌اندیشی، کارگاه‌های مهارتی و اصفهان‌گردی از برنامه‌های اصلی این دوره بود.

این برنامه با حضور ۵۰ نفر از اعضای کانون از استان‌های تهران، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، بوشهر، هرمزگان، فارس، مازندران، زنجان، کردستان، کرمان، خوزستان، گیلان و کرمانشاه برگزار شد.