درخواست تأیید نانوداروی ضدسرطان در اتحادیه اروپا

شرکت سیتوری تراپیوتیکس داروی ضدسرطان جدید خود را به آژانس دارویی اروپا معرفی کرد تا بتواند مراحل تأیید این دارو را طی کند. این دارو حاوی ترکیبات رایج شیمی‌درمانی بوده که درون لیپوزوم محافظت می‌شود. اطراف این لیپوزوم با استفاده از پلی‌اتیلن گلیکول پوشش داده شده است.

سیتوری تراپیوتیکس (Cytori Therapeutics) اعلام کرد که این شرکت فرم درخواست ثبت داروی جدید خود در آژانس دارویی اروپا (EMA) را به‌صورت رسمی پر کرده است. در ماه ژوئن ۲۰۱۷، کمیته تولید دارو برای مصارف انسانی آژانس دارویی اروپا، داروی دوکسوروبیسین هیدروکلراید سیتوری را تأیید کرد و آن را برای مرحله بعدی ارزیابی یعنی مرحله MAA شایسته دانست.

این دارو نوعی لیپیوزوم نانوذره‌ای بوده که برای درمان سرطان طراحی شده است. در این فرمولاسیون از دوکسوروبیسین که یک داروی شیمی‌درمانی رایج است استفاده شده و قرار است این فرمولاسیون جدید به‌منظور درمان سرطان پستان، رحم و چند بیماری دیگر استفاده شود.

مارک هدریک مدیرعامل شرکت سیتوری می‌گوید: «دوکسوروبیسین لیپوزومی یکی از روش‌های مقابله با برخی سرطان‌ها است. وارد شدن این راهبرد به بازار اروپا یکی از اهداف شرکت ما است.»

این دارو، یک داروی هیبریدی بوده که شباهت زیادی به داروی مرجع آدریامیسین که در حال حاضر در اروپا تأیید شده، دارد. تفاوت میان این دو دارو در این است که در فرمولاسیون جدید شرکت سیتوری، مواد فعال درون نانوکره‌ای لیپیدی موسوم به لیپوزوم قرار داده شده و روی آن پوسته‌ای از جنس پلی‌اتیلن گلیکول قرار داده شده است. سیتوری اعلام کرده که این دارو مراحل توسعه بالینی را با موفقیت پشت سر گذاشته و در حال حاضر خط تولیدی در تگزاس برای تولید آن اختصاص داده ست.

این شرکت انتظار دارد تا پایان سال ۲۰۱۹ بتواند مرحله MAA را پشت سر گذارد. در اطلاعات ارائه شده به آژانس دارویی اروپا، اطلاعات مربوط به مطالعه‌های انجام شده روی این دارو درج شده است. همچنین قرار است داده‌های مربوط به مطالعات بالینی نیز ارائه شود. در این داده‌ها امکام مقایسه این دارو با داروی Caelyx فراهم است. این دارو اولین دارویی است که در سال ۱۹۹۶ توسط اتحادیه اروپا تأیید شد و در حال حاضر برای درمان سرطان‌های مختلفی نظیر سرطان پستان و رحم مورداستفاده قرار می‌گیرد.