ساخت چاپگری برای تولید انبوه واکسن

شرکت کیوروک (CureVac) قصد دارد در قالب برنامه همکاری مشترک سه ساله، اقدام به ساخت چاپگری کند که با استفاده از آن می‌توان نانوواکسن‌ها را با حجم انبوه تولید کرد.

شرکت کیوروک (CureVac) و موسسه سپی (CEPI) همکاری مشترکی در زمینه توسعه واکسن آغاز کردند. شرکت کیوروک به‌صورت ویژه روی ساخت واکسن‌های مبتنی بر mRNA فعالیت دارد. همکاری مشترک این دو به ارزش ۳۴ میلیون دلار بوده که قرار است روی توسعه نمونه اولیه از چاپگر RNA کار شود، چاپگر قابل حملی که امکان تولید انبوه RNA را فراهم می‌کند.

با استفاده از این پلتفورم می‌توان فرمولاسیون واکسن mRNA را که حاوی نانوذرات لیپیدی است، تهیه کرد. این واکسن امکان هدف‌گیری پاتوژن‌های رایج نظیر عامل تب لاسا را فراهم می‌کند. این واکسن را می‌توان برای طیف وسیعی از بیماری‌های ناشناخته که سازمان بهداشت جهانی از آن‌ها به‌عنوان Disease X نام می‌برد، استفاده کرد.

این توافق‌نامه همکاری مشترک سه ساله بوده و طی آن شرکت کیوروک از پلتفورم mRNA برای توسعه واکسنی به‌منظور مقابله با تب لاسا، هاری و تب زرد استفاده خواهد کرد.

پیرو موفقیت در آزمون‌های پیش‌بالینی روی سه گزینه، دو واکسن وارد فاز اول آزمون بالینی انسان خواهند شد. این پروژه از ماه مارس ۲۰۱۹ آغاز می‌شود.

شرکت کیوروک اعلام کرده است: «روی DNA هر اورگانیسمی، کدهایی قرار دارد که حاوی دستورالعمل ساخت پروتئین‌ها است. mRNA نقش انتقال اطلاعات برای ماشین‌های سلولی تولیدکننده پروتئین را دارد. در واکسن‌های رایج، راهبردهای مورداستفاده به این شکل بوده که به کبد دستوراتی ارسال می‌شد یا پاتوژن با کمک سیستم ایمنی بدن غیرفعال می‌شد. در این روش جدید از واکسن حاوی mRNA و نانوذرات استفاده شده است که می‌تواند mRNA را وارد سلول کند. با این کار دستورالعمل ساخت نوعی آنتی‌ژن داده می‌شود. برای مقابله با از بین رفتن mRNA و افزایش اثربخشی واکسن، mRNA درون پوسته‌ای از جنس نانوذرات لیپیدی قرار داده می‌شود.»

براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت کیوروک، این چاپگر می‌تواند مقادیر زیادی از mRNA فرموله شده در نانوذرات لیپیدی را تولید کند که با این کار امکان تولید مقادیر زیادی واکسن در مدت چند هفته فراهم می‌شود.