انعقاد تفاهم‌نامه المپیاد علوم و فناوری نانو؛ حسن ختام برنامه‌های ترویج دانش‌آموزی نانو در سال ۱۳۹۷

تفاهم‌نامه برگزاری مشترک المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو، در روز دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ در محل اندیشکده دانش‌پژوهان جوان به امضای رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان و دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسید.

به موجب این تفاهم‌نامه، المپیاد نانو از سال ۱۳۹۸ به صورت مشترک در قالب المپیادهای رسمی کشور برگزار خواهد شد. اهداف این تفاهم نامه به شرح زیر است:

·        شناسایی استعدادهای دانش‌آموزی و ترغیب و هدایت آن‌ها برای نقش‌آفرینی در زیست بوم توسعه فناوری نانو

·        کمک به استمرار و پایداری جریان نیروی انسانی مستعد و علاقمند به توسعه فناوری نانو

·        کمک به حفظ پیشگامی جمهوری اسلامی ایران در آموزش و ترویج دانش‏ آموزی فناوری نانو

خانم دکتر مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش استعادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان، در این جلسه ضمن اشاره به اهداف این مرکز در برگزاری المپیادهای علمی، دو موضوع شناسایی استعدادها و توانمندسازی این استعدادها در مسیر نخبگی را از جمله اهداف مهم این مرکز خاطرنشان کرده و ابراز امیداوری کرد که برگزاری المپیاد علوم و فناوری نانو بتواند در تقویت این جریان موثر واقع شود.

دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نیز ضمن اشاره به تاریخچه و پیشرفت‏‌های فناوری نانو در ایران، موضوع پرورش سرمایه انسانی را به عنوان یکی از مهمترین اولویت‏‌های ستاد نانو دانست و اعلام کرد که برنامه ترویج و آموزش دانش‌‏آموزی نانو توانسته است با آموزش بیش از یک میلیون نفر در سراسر کشور، نقش مهمی را در شکل گیری جریان پایدار نیروی انسانی نانو در کشور ایفا نماید.

همچنین در این جلسه، دکتر سالاریان، معاون مرکز ملی پرورش استعداد های درخشان و دانش پژوهان جوان، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‏‌های صورت گرفته در راستای تدوین تفاهم‌‏نامه المپیاد نانو، به موضوع اطلاع‌رسانی ثبت‌نام المپیاد نانو در سال ۱۳۹۸ به عنوان نقطه آغازی برای همکاری میان طرفین اشاره کرد که در اسفندماه سال جاری محقق شد. همچنین سید امین هاشمی دارنده مدال نقره المپیاد نانو و به نمایندگی از کانون برگزیدگان باشگاه نانو، برنامه‏‌ها و دستاوردهای این کانون را از ابتدای تاسیس تاکنون ارائه نمود.

همچنین در این جلسه مقرر شد، دبیرخانه المپیاد نانو در مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان مستقر شود و برگزیدگان این المپیاد با عنوان «دانش پژوه» بتوانند در برنامه‏‌های این مرکز مشارکت نمایند.

المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو در سال ۱۳۹۸ در سه مرحله برگزار خواهد شد. مرحله نخست این المپیاد در قالب یک آزمون تستی در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ در سراسر کشور اجرا می‌شود. افراد حائز حد نصاب اولیه به مرحله دوم راه می‌یابند. این مرحله در قالب یک آزمون تستی و تشریحی در تیرماه ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد. نهایتا حدود ۳۰ نفر برگزیده این مرحله با راه‏یابی به اردوی علمی-عملی برای کسب مدال‏‌های المپیاد در دهه اول شهریورماه ۱۳۹۸ رقابت خواهند کرد.

برگزیدگان کشوری المپیاد فناوری نانو، پس از ورود به دانشگاه به عضویت کانون برگزیدگان باشگاه نانو درخواهند آمد. این کانون برنامه‌های متنوعی را برای رشد و توانمندسازی این افراد اجرا می‏‌کند تا بتوانند در اکوسیستم توسعه فناوری کشور به ایفای نقش موثر بپردازند.