هم‌افزایی صنعتی برای تولید هیتر با نانوجوهر در چین

شرکت ورسارین با انعقاد قراردادی با شرکت تونگسو اپتوالکترونیک قصد دارد با استفاده از نانوجوهر اقدام به تولید هیتر کند. تولید این محصول قرار است در کشور چین انجام شود.

شرکت ورسارین (Versarien) قرارداد همکاری مشترکی با شرکت تونگسو اپتوالکترونیک (Tunghsu Optoelectronic) برای تولید هیترهای گرافنی در چین امضاء کرده است.

ورسارین که در حوزه مواد مهندسی شده پیشرفته فعالیت دارد، اعلام کرده که نسل جدیدی از هیترهای گرافنی با استفاده از فناوری جوهر گرافنی شرکت کمبریج گرافن عرضه خواهد شد. کمبریج گرافن یکی از شرکت‌های تابع ورسارین بوده که در حوزه تولید جوهرهای گرافنی و مواد مرتبط با آن فعالیت دارد. این شرکت از فرآیند تولید مقیاس‌پذیر برای تولید جوهر گرافنی استفاده می‌کند که در مرکز گرافن کمبریج در دانشگاه کمبریج توسعه یافته است.

شرکت تونگسو اپتوالکترونیک در حوزه مواد مورد استفاده در صنعت نمایشگرهای اپیتوالکترونیک فعالیت دارد. براساس این قرارداد همکاری، دو شرکت به دنبال برنامه همکاری مشترک به منظور توسعه محصولات جدید نظیر ادوات قابل پوشیدن هوشمند و تجهیزات ورزشی بهبود یافته با گرافن هستند.

این دو شرکت در ماه نوامبر ۲۰۱۸ به توافق اولیه در زمینه صنعتی‌سازی گرافن رسیدند. نیل ریکتس، مدیرعامل شرکت ورسارین می‌گوید: «ما همکاری نزدیکی با شرکت تونگسو اپتوالکترونیک از ماه نوامبر آغاز کرده‌ایم و مشتاقیم تا این همکاری تداوم داشته و بتواند موجب بهبود فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای ما شود و در نهایت این همکاری منجر به ارتقاء قابلیت‌های تولید ما در کشور چین شود. ما تا کنون پیشرفت های خوبی در همکاری‌های دیگرمان در چین و کشورهای دیگر داشته‌ایم.»

لازم به ذکر است که جوهر گرافنی در سال ۲۰۱۳ توسط محققانی در دانشگاه نورث‌وسترن ساخته شد. این جوهر تمام خواص گرافن نظیر هدایت الکتریکی بالا، انعطاف‌پذیری مکانیکی و پایداری شیمیایی را داراست. با استفاده از  چاپگر جوهرافشان می توان محصولاتی نظیر ترانزیستور، پیل‌های خورشیدی و دیگر ادوات الکترونیکی را تولید کرد. براساس اظهارات محققان، خواص جوهر گرافنی بعد از خم شدن نیز تغییر نمی‌کند بنابراین برای استفاده در صنعت الکترونیک انعطاف‌پذیر مناسب است.

تیم تحقیقاتی این پروژه می‌گوید که هیتر گرافنی می‌تواند تا دمای ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد پایدار باشد و نسبت به هیترهای رایج بسیار سرعت عمل بهتری دارد.