پروژه مشترک صنعت و دانشگاه برای ساخت فیلترهای تصفیه آب نانویی

پروژه مشترک صنعت و دانشگاه برای ساخت فیلترهای تصفیه آب نانویی

شرکت لایف‌سیور قرارداد همکاری مشترکی با دانشگاه منچستر به امضاء رسانده تا با همکاری موسسه ملی گرافن در این دانشگاه اقدام به ساخت فیلترهای جدیدی با استفاده از فناوری‌نانو کند.

شرکت لایف‌سیور (LifeSaver) قرارداد همکاری مشترکی با موسسه ملی گرافن به امضاء رسانده است تا در قالب برنامه همکاری مشترک، روی توسعه فیلترهای جدید تقویت شده با گرافن کار شود. موسسه ملی گرافن در دانشگاه منچستر قرار دارد.

این قرارداد همکاری مشترک، ۱۸ ماهه بوده و قرار است طرفین روی ساخت فیلترهایی کار کنند که قادر به حذف ترکیبات و آلاینده‌های سمی از آب باشد. برای چنین کاری از گرافن استفاده می‌شود تا در نهایت محصولی مناسب برای اولترافیلتراسیون ساخته شود.

رهبر این تیم تحقیقاتی، رائوا نایر است. نایر می‌گوید: «این پروژه نمونه جالبی از همکاری مشترک است، جایی که ما سعی داریم تا با ترکیب فناوری‌های بین رشته‌ای، چالش واحدی را حل کنیم و در نهایت بتوانیم کیفیت آب آشامیدنی را ارتقاء دهیم و این فناوری را برای کسانی که نیاز دارند ارائه دهیم.»

شرکت لایف‌سیور با افزودن گرافن به فناوری تصفیه و خالص‌سازی قصد دارد تا ابعاد حفره‌های موجود در غشاء را کاهش دهد، به طوری که اندازه حفره‌ها از ۱۵ نانومتر به بازه ۱ تا ۳ نانومتر برسد.

با کاهش ابعاد حفره‌ها می‌توان طیف‌ وسیعی از آلودگی‌ها، نظیر فلزات سنگین، آفت‌کش‌ها و موادی که امکان تابش رادیواکتیو دارند را از منابع آبی حذف کرد.

شرکت لایف‌سیور در سال ۲۰۰۷ در بریتانیا تاسیس شد و اولین شرکتی است که فیلترهای قابل حمل با قابلیت حذف ذرات در حد ویروس را می‌سازد.

این شرکت در حال حاضر روی ساخت ادوات فیلتراسیون قابل حمل کار می‌کند تا از آن برای مصارف شهری و نظامی استفاده کند.