فوجی‌فیلم به دنبال استفاده از نانو در صنعت بتن

فوجی‌فیلم به دنبال استفاده از نانو در صنعت بتن

شرکت فوجی‌فیلم درصدد ارائه فناوری جدیدی در حوزه بتن است. این شرکت مواد تقویت‌کننده با ابعادی در حدود ده نانومتر ارائه کرده که می‌تواند وارد حفره‌های موجود در بتن شده و در نهایت استحکام و دوام بتن را بهبود دهند.

شرکت فوجی‌فیلم (FujiFilm) در حال توسعه محصولی است که به سادگی می‌تواند در بتن نفوذ کند، این کار با کمک نانوذرات انجام می‌شود، نانوذراتی که پیش از این در فیلم‌های عکاسی و مواد آرایشی استفاده شده‌است.

هدف فوجی‌فیلم این است که بتواند این محصول را طی سال‌های آتی تجاری‌سازی کند، محصولی که ذرات آن ۹۰ درصد کوچکتر از ذراتی است که در حال حاضر در محصولات فعلی این شرکت استفاده می‌شود.

یکی از کاربردهایی که فوجی‌فیلم به دنبال آن است، سطحی تقویت شده است که روی بتن قرار می‌گیرد و می‌تواند دوام آن را بهبود دهد.

این ماده سیال که فوجی‌فیلم ارائه کرده می‌تواند از میان حفره‌های بسیار کوچک موجود در بتن به داخل بتن نفوذ کرده و مانع از زوال ساختاری بتن شود، این در حالی است که نمک‌ها و برخی ترکیبات با وارد شدن به ساختار بتن می‌تواند به آن آسیب بزند. اگر مواد نفوذ کننده به بتن درشت باشد، قدرت نفوذ کمی خواهند داشت اما نانوذرات می‌توانند به عمق بیشتری نفوذ کنند.

حفره‌های موجود در بتن‌ها ابعادی در حدود صد نانومتر دارند، در نتیجه استفاده از ذرات تقویت کننده در این ابعاد نمی‌توانند به خوبی در حفره‌های موجود در بتن نفوذ کنند و در نهایت خواص و ویژگی‌های مورد نظر به‌دست نمی‌آید. این در حالی است که شرکت فوجی‌فیلم از ذرات ده نانومتری برای تقویت بتن استفاده می‌کند که برخلاف ذرات رایج مورد استفاده در صنعت بتن، ساختاری با ابعاد تقریبا یکسان دارند، در نتیجه میزان نفوذ آنها در حفره‌های بتن بسیار زیاد بوده و انتظار می‌رود که نتیجه مطلوب به‌دست آید.

شرکت فوجی‌فیلم در حال حاضر درصدد آزمایش عملکرد این بتن‌ها در حجم انبوه است.