ثبت پتنت تولید هیدروژن از آب در چین

شرکت هایپرسولار پتنتی در حوزه تولید هیدروژن از آب با استفاده از نورخورشید در کشور چین به ثبت رسانده است. در این فناوری از نانوذرات برای افزایش کارایی فرآیند استفاده شده‌است.

هایپرسولار (HyperSola) در حوزه تولید هیدروژن تجدیدپذیر از آب با کمک تابش نور خورشید فعالیت دارد. این شرکت اعلام کرد پتنت جدیدی با عنوان Multi-junction artificial photosynthetic cell with enhanced photovoltages و با شماره ZL 201580026002 در دفتر ثبت اختراعات کشور چین به ثبت رسیده است.

تیم یونگ مدیرعامل شرکت هایپرسولار می‌گوید: « ثبت پتنت در چین برای شرکت هایپرسولار اهمیت حیاتی دارد. این پتنت می‌تواند به پذیرش فناوری ما در سال‌های آتی در کشور چین کمک کند، کشوری که در حوزه تولید هیدروژن فعالیت‌های زیادی در آن در حال انجام است.»

این پتنت با همکاری دانشگاه کالیفرنیا تهیه شده‌است و ماحصل پروژه مشترک این شرکت با دانشگاه کالیفرنیا است. در این پتنت فناوری تولید هیدروژن با استفاده از نور خورشید تشریح شده‌است، فناوری که در آن از نانوذرات برای شکستن مولکول‌های آب استفاده می‌شود. در این روش میلیاردها نانوذره در یک سانتی‌متر مربع قرار داده شده‌اند. این نانوذرات از چند لایه تشکیل شده‌اند که می‌توانند اثر فتوولتائیک تولید شده را افزایش دهند؛ با این کار، کارایی تولید هیدروژن از آب بهبود می‌یابد. استفاده از ساختار نانومقیاس در این فناوری موجب می‌شود تا جذب نور توسط سلول‌های خورشیدی افزایش یافته و به تعداد صفحه‌های خورشیدی کمتری نیاز باشد. آرایه‌های نانومقیاس هسته اصلی فناوری این شرکت برای تولید هیدروژن است. استفاده از این آرایه‌های نانومقیاس موجب می‌شود تا شرکت هایپرسولار بتواند قدرت جذب نور را در محصولات خود افزایش داده و با این کار امکان تولید پنل‌های خورشیدی بسیار نازک را فراهم و در مصرف مواد اولیه صرفه‌جویی کند.

چین تلاش‌های زیادی برای استفاده از هیدروژن انجام داده است و سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در این کشور در حال انجام است تا میزان استفاده از سوخت هیدروژنی را افزایش دهد.

هایپرسولار با تحقیق و توسعه به دنبال ارائه فناوری ارزان به‌منظور تولید انرژی تجدیدپذیر است از این رو از نانوذرات برای افزایش بهره شکستن مولکول‌های آب استفاده می‌کند.