صنعت ساخت تلویزیون، بیشترین تقاضا را در بازار نقاط کوانتومی دارد

صنعت ساخت تلویزیون، بیشترین تقاضا را در بازار نقاط کوانتومی دارد

بازار نقاط کوانتومی در بازه زمانی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ با رشد ۶۱٫۴ درصد به رقم ۶۱٫۴ بیلیون دلار خواهد رسید. بیشترین تقاضا در بازار مربوط به صنعت ساخت نمایشگر و تلویزیون است.

اخیرا گزارشی در حوزه بازار نقاط کوانتومی منتشر شده که در آن حجم این بازار در سال ۲۰۲۴، رقم ۶۱٫۴ بیلیون دلار پیش‌بینی شده است. این گزارش نرخ رشد بازار را از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ در حدود ۶۱٫۴ درصد تخمین می‌زند.

نقاط کوانتومی بلورهای نیمه‌هادی هستند که در صنایع مختلف نظیر ساخت نمایشگر و تجهیزات الکترونیکی استفاده می‌شوند. طی سال‌های گذشته تقاضا برای این ماده رو به افزایش بوده که دلیل این امر، اثربخشی این ماده در بهبود عملکرد محصولات است.

نقاط کوانتومی در حوزه‌های اپتوالکترونیک، قطعات نوری، سلامت، زیست‌پزشکی، زیست‌فناوری، انرژی و امنیت کاربرد دارند. روش‌ها و فرآیندهای مختلفی برای تولید این نقاط وجود دارد که از آن جمله می‌توان به سنتز کلوئیدی، آرایش ویروسی و تولید توده‌ای اشاره کرد. اولین مزیت تمام این روش‌ها آن است که می‌توان با آن‌ها به سادگی و با هزینه کم و کارایی بالا نقاط کوانتومی را تولید نمود. پیش‌بینی می‌شود که با پیشرفت در حوزه فناوری چاپ و امنیت، بازار نقاط کوانتومی رشد قابل توجهی داشته باشد.

بیشترین رشد در بازار، مربوط به فناوری ساخت تلویزیون است. نقاط کوانتومی انقلابی در فناوری ساخت تلویزیون ایجاد کرده‌اند به طوری که این مواد به بسیاری از چالش‌هایی که در ساخت LED و LCD وجود دارد، پاسخ می‌دهند. نقاط کوانتومی کارایی تقریبا ۱۰۰ درصد در نشر نور دارند. زمانی که این مواد در LCDها استفاده می‌شوند موجب بروز مزیت‌های مختلفی شده و کیفیت محصول را ارتقاء می‌دهند. یکی از دلایل رشد بازار، همین افزایش کیفیت در تولید تلویزیون است. از دیگر مزیت‌های استفاده از نقاط کوانتومی در ساخت تلویزیون، کاهش مصرف انرژی است.

با اینکه استفاده از نقاط کوانتومی کیفیت تلویزیون‌ها را بهبود داده اما هزینه بالای این فناوری یکی از چالش‌های رایج شدن نقاط کوانتومی در تلویزیون‌ها است. هر چند که قیمت این فناوری در حال کاهش بوده و می‌توان انتظار داشت که تقاضا برای این تلویزیون‌ها در آینده نزدیک افزایش یابد.