همگرایی چاپ سه‌بعدی و فناوری‌نانو در خدمت اینترنت اشیاء

همگرایی چاپ سه‌بعدی و فناوری‌نانو در خدمت اینترنت اشیاء

شرکت نانودیمنشن با استفاده از چاپ سه‌بعدی و افزودنی‌های نانویی، موفق به ساخت قطعه‌ الکترونیکی شده است که در حوزه اینترنت اشیاء قابل استفاده است.

نانودیمنشن (Nano Dimension) یکی از شرکت‌های تولیدکننده نانوجوهر و چاپگر سه‌بعدی اعلام کرد که این شرکت موفق به ساخت ابزار مخابراتی شده که می‌توان از آن در محصولات مختلف نظیر خانه‌های هوشمند و اینترنت اشیاء استفاده کرد. این ابزار با کمک چاپ سه‌بعدی و استفاده از افزودنی‌های ویژه شرکت نانودیمنشن ساخته شده است.

براساس اظهارات شرکت نانودیمنشن، این ابزار با روشی سریع‌تر نسبت به روش‌های غیرچاپی ساخته شده است. برای این کار از چاپگر سه‌بعدی DragonFly Pro 3D استفاده شد که کارایی بالایی دارد. این ابزار برای استفاده در اینترنت اشیاء محصولات هوشمند مورداستفاده و ارزیابی قرار گرفته است.

امیت درور، مدیرعامل شرکت نانودیمنشن می‌گوید: «تاکید اصلی روی کاربرد این ابزار، استفاده از آن در شهرهای هوشمند، ساختمان‌های هوشمند، خانه‌های هوشمند و تمام محصولات هوشمند در صنایع است. با این رهیافت شرکت‌ها می‌توانند با سرعت بالا نمونه‌های پروتوتایپ خود را نهایی کنند و در مدت زمان یک روز، بدون کاهش عملکرد یا کیفیت، اقدام به تولید محصول خود نمایند.»

این ابزار به‌گونه‌ای طراحی شده که بتواند میان ادوات هوشمند در اینترنت اشیاء ارتباط ایجاد کند؛ بنابراین، از آن می‌توان برای ارتباط بدون سیم میان اجسام استفاده کرد و اطلاعات را بین این ادوات انتقال داد. در این شبکه، ادوات موجود در محیط می‌توانند به هم متصل شوند و کارهای از پیش تعیین شده را خودکار انجام دهند. این قطعه را می‌توان به سادگی در ادوات مخابراتی مختلف جاگذاری کرد.

شرکت نانودیمنشن در الکترونیک چاپ سه‌بعدی تخصص دارد و افزودنی‌های مختلفی برای این حوزه تولید می‌کند. این شرکت از جوهرهای نانوذرات نقره برای چاپ سه‌بعدی استفاده می‌کند. این شرکت روی نرم‌افزارهای طراحی سه‌بعدی بوردهای مدار چاپی و بوردهای مدارچاپی سه‌بعدی چند لایه کار می‌کند تا از آن برای ساخت نمونه اولیه بوردها بدون نیاز به اچ‌کردن، دریل‌کاری و آبکاری استفاده شود. چنین فناوری چاپ سه‌بعدی می‌تواند برای ساخت حسگرهای کپسوله‌شده، آنتن‌ها و ادوات الکترونیکی استفاده شود.

نانودیمنشن در سال ۲۰۱۲ تأسیس شد که به ‌دنبال استفاده از نانومواد در بخش چاپ است. این شرکت پتنت‌های متعددی در بخش تولید بوردهای مدارچاپی به ثبت رسانده ‌است.