حمایت ستاد نانو برای ارتقاء صنعت اسباب‌بازی با کمک فناوری‌نانو

حمایت ستاد نانو برای ارتقاء صنعت اسباب‌بازی با کمک فناوری‌نانو

ستاد توسعه فناوری‌نانو با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قصد دارد تا به طراحان و ایده‌پردازان صنعت اسباب‌بازی برای ارتقاء محصولات خود کمک کند. ارائه فناوری‌های بومی در حوزه فناوری‌نانو و ارائه تسهیلات به طرح‌هایی که در آنها از فناوری‌نانو استفاده شده باشد، از جمله برنامه‌های ستاد برای کمک به ارتقاء صنعت اسباب‌بازی با فناوری‌نانو است.

اداره کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رویداد ایده آزاد اسباب‌بازی را به‌منظور گردهمایی طراحان، تولیدکنندگان، دست‌اندکاران، صاحب‌نظران و علاقه‌مندان این حوزه اقتصادی- فرهنگی در سال جاری برگزار کرده است. در حاشیه کارگاه ایده‌آزاد اسباب‌بازی که با حضور ایده‌پردازان منتخب و طراحان این رویداد برگزار شد، دکتر علی‌اکبر پرچ، کارشناس کارگروه توسعه بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از آمادگی ستاد توسعه فناوری‌نانو برای کمک به ارتقاء صنعت اسباب‌بازی سخن گفت.

در مرحله اول این رویداد ۱۲۰ طرح برای شرکت در رویداد ایده‌آزاد ارائه شده بود که از میان آن‌ها ۴۲ طرح به عنوان طرح‌های برگزیده انتخاب شدند. دکتر پرچ می‌گوید: «ستاد توسعه فناوری‌نانو قصد دارد تا پتانسیل‌ها و فرصت‌های موجود در کشور در بخش فناوری‌نانو را به طراحان و برگزیدگان ایده‌آزاد معرفی کند تا آن‌ها برای بهبود و ارتقاء طرح‌های خود از این فناوری‌های بومی استفاده کنند.»

کارشناس کارگروه توسعه بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو درباره بخشی از پتانسیل‌های حوزه نانو می‌گوید: «در حال حاضر امکان استفاده از فناوری‌های مختلفی نظیر ضدلک، ضدآب، مقاوم‌سازی، سبک‌سازی و ایجاد خواص آنتی‌باکتریال با کمک فناوری‌نانو وجود دارد. طراحان اسباب‌بازی می‌توانند از این نوع فناوری‌ها برای ارتقاء کیفی محصولات استفاده کنند. البته دامنه فناوری‌های موجود بسیار وسیع‌تر از این موارد است. برای مثال نانوپوشش‌ها یکی از فرصت‌های مناسب برای صنعت اسباب‌بازی است، شرکت‌های تولیدکننده اسباب‌بازی با مشکل سایش در قالب‌ها روبرو هستند، در حال حاضر چند شرکت‌ نانویی صاحب فناوری پوشش‌دهی برای افزایش مقاومت به سایش در قالب‌ها هستند. ما درصدد معرفی این فناوری‌ها به طراحان برگزیده این رویداد هستیم که برای این کار می‌توان بازدیدی از نمایشگاه دائمی محصولات نانویی در ستاد نانو تدارک دید تا طراحان و ایده‌پردازان صنعت اسباب‌بازی از نزدیک با توانمندی‌های این حوزه آشنا شوند.»

دکتر پرچ در ادامه افزود: «ستاد توسعه فناوری‌نانو آماده پشتیبانی از طرح‌هایی است که در آن‌ها از فناوری‌نانو استفاده شده باشد و برای این طرح‌ها می‌توانیم تسهیلات ویژه‌ای ارائه کنیم.»

لازم به ذکر است مراسم پایانی دومین رویداد ملی ایده‌آزاد از سوی اداره‌کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون و شورای نظارت بر اسباب‌بازی روز ۲۷ خرداد سال ۹۸ برگزار می‌شود.