راهیابی ۱۵۸ دانش‌آموز به مرحله دوم دهمین دوره المپیاد نانو

آزمون مرحله اول دهمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو، صبح روز جمعه ششم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ به صورت هم‌زمان در ۱۲۱ شهرحوزه – ۱۲۴ حوزه- با شرکت ۱۷۴۱۲ دانش‌آموز داوطلب برگزار شد و ۱۵۸ نفر به مرحله دوم رسیدند.

از بین ۱۵۸ منتخب مرحله اول دهمین دوره المپیاد علوم و فناوری نانو، استان کردستان با ۲۶ برگزیده، استان‌های آذربایجان شرقی و بوشهر با ۱۹ برگزیده، استان مازندران با ۱۶ برگزیده و استان‌های اصفهان و خراسان رضوی با ۱۳ برگزیده، بیشترین آمار قبولی را در این مرحله دارند.

گفتنی است، ده نفر برتر مرحله اول، با همکاری پژوهش‌سراهای رازی دهگلان، ناحیه ۱ بندرعباس، ناحیه ۴ مشهد، مسیح‌آبادی نیشابور، ناحیه ۱ تبریز، ناحیه ۱ سنندج، جابربن حیان بیرجند، دبیرستان شهید بهشتی بوشهر و شرکت نانواندیشان پارس ثبت نام شده‌ و برای حضور در المپیاد آمادگی لازم را کسب نموده‏اند. کسب بیش از ۵۰ درصد میانگین نمره ۵ نفر اول آزمون مرحله اول شرط ورود به مرحله دوم بود.

داوطلبان می‏توانند با مراجعه به سایت my.nanoclub.ir و با در اختیار داشتن شماره پرونده به عنوان نام کاربری و کد پیگیری به عنوان رمز عبور، کارنامه نتایج مرحله اول را دریافت نمایند. اسامی ۱۵۸ نفر برتر در اینجا قابل مشاهده است.

لازم به یادآوری است، باشگاه نانو برای بالا بردن سطح آمادگی داوطلبان برای حضور در آزمون مرحله اول المپیاد دانش‌آموزی فناوری نانو، ۳ آزمون‌ آزمایشی مجازی آمادگی المپیاد نیز برگزار نمود که به طور متوسط ۱۴۰۰ نفر از دانش‌آموزان در این آزمون‌ها حضور پیدا کردند. گفتنی است بر اساس معدل نمره آزمون‌های آزمایشی برای افرادیکه در این آزمون‏ها حضور داشته‏اند، حداکثر تا ۵ درصد در نمره آزمون مرحله موثر بوده است.

 

مروری بر آمار ثبت نام دهمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو

این رقابت بزرگ دانش‌آموزی با همکاری بیش از ۱۰۰۰ نفر از دبیران و مدیران آموزش و پرورش با میزبانی و همکاری پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی و نهادهای ترویجی فعال در شهرستان‌ها برگزار گردید.

ثبت نام این دوره از المپیاد نانو از آبان ماه ۱۳۹۷ آغاز شد و تا ۵ اسفند ماه، ۱۱۰۴۳ دانش‌آموز دختر و ۶۳۶۹ دانش‌آموز پسر از ۳۱ استان کشور در این رقابت بزرگ علمی ثبت نام کردند.

ثبت نام دانش‌آموزان در این دوره از المپیاد به دو صورت انفرادی و گروهی با همکاری ۱۹۱ نهاد ترویجی از سراسر کشور انجام شد.  ۹۰ درصد ثبت‌نام‌ها توسط نهادهای ترویجی و ۱۰ درصد هم به صورت انفرادی صورت گرفته است.

تعداد داوطلبان هر استان در دهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو است. بر این اساس، استان‌های کردستان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، مازندران و هرمزگان دارای بیشترین تعداد شرکت‌کننده در این دوره هستند.

 نهادهای ترویجی برتر از نظر تعداد ثبت نام داوطلبان دهمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو

استان نهاد ترویجی تعداد ثبت نام
شرکت سرآمد علم آینده ۴۵۵
کردستان پژوهش‌سرای دانش‌آموزی رازی ناحیه ۱ سنندج ۳۹۹
مازندران پژوهش‌سرای دانش‌آموزی امام جعفرصادق (ع) شهرستان نور ۳۲۸
مازندران پژوهش‌سرای دانش‌آموزی علامه تنکابن ۲۸۴
کرمانشاه پژوهش‌سرای دانش‌آموزی اسلام آباد غرب ۲۷۶
تهران پژوهش‌سرای دانش‌آموزی دانشمند شهید شهریاری بهارستان ۲۷۱
کرمانشاه پژوهش‌سرای دانش‌آموزی شهرستان ثلاث باباجانی ۲۶۶
کردستان پژوهش‌سرای دانش‌آموزی خاتم‌الانبیا سقز ۲۳۲
هرمزگان پژوهش‌سرای دانش‌آموزی شهید قاسمی ناحیه ۱ بندرعباس ۲۱۵
کردستان پژوهش‌سرای دانش‌آموزی امام خمینی (ره) قروه ۲۱۴
کردستان پژوهش‌سرای دانش‌آموزی ناحیه ۲ سنندج ۲۱۱

 

با توجه به گزارش ثبت نام‌های این دوره، ۱۹۱ نهاد ترویجی به صورت گروهی اقدام به ثبت نام دانش‌آموزان کرده‌اند که ۱۱ نهاد (یک شرکت خصوص و ده پژوهش‌سرای دانش‌آموزی) موفق به ثبت نام بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز در این دوره شده‌اند. از بین پژوهش‌سراهای پیشتاز، ۴ نهاد از استان کردستان، ۲ نهاد از استان مازندران، ۲ نهاد از استان کرمانشاه، یک نهاد از استان تهران و دیگری از استان هرمزگان است.

به نقل از دبیرخانه المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو، مرحله دوم این دوره به صورت آزمون کتبی، در ۲۱ تیرماه ۱۳۹۸ برگزار خواهد گردید. مرحله سوم نیز با حضور ۳۰ نفر برتر مرحله دوم، به صورت یک اردوی علمی، آموزشی و رقابتی، دهه اول شهریورماه ۱۳۹۸ اجرا خواهد شد.

المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو با هدف شناسایی استعدادهای برتر دانش‌آموزی و همچنین پرورش و هدایت دانش‌آموزان مستعد توسط باشگاه دانش‌آموزی نانو از سال جاری با همکاری و حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان برگزار می‌شود. ضمنا برگزیدگان این المپیاد مطابق با آیین‏نامه ‏های بنیاد ملی نخبگان، از امتیازات این بنیاد نیز برخوردار خواهند شد.