آزمون بالینی روی نانوواکسن ضدسرطان‌های صلب

آزمون بالینی روی نانوواکسن ضدسرطان‌های صلب

شرکت اسکن‌سل قصد دارد تا فاز اول و دوم آزمون بالینی را روی نانوواکسن ضدسرطان‌های صلب آغاز کند. در این واکسن از نانوذرات لیپوزومی استفاده می‌شود تا سیستم ایمنی بدن را برعلیه سرطان تحریک کند.

اسکن‌سل هولدینگز (Scancell Holdings) اعلام کرد که این شرکت واکسن ایمونوبادی موسوم به SCIB2 را وارد فاز اول و دوم آزمون بالینی می‌کند، واکسنی که در آن از فرمولاسیون جدید نانوذرات استفاده شده است.

این واکسن برای درمان بیمارانی که مبتلا به تومور صلب نظیر سرطان ریه با سلول‌های بزرگ هستند طراحی و ساخته شده است. در این واکسن، سیستم ایمنی بدن برعلیه سرطان فعال می‌شود که برای این کار واکسن موجب افزایش سطح آنتی‌ژن‌های سرطانی شده و در نهایت منجر به حذف سلول‌های سرطانی می‌شود.

در این روش درمانی، آنتی‌ژنی موسوم به NY-ESO-1 هدف قرار دارد که روی تومورهای سرطانی نظیر سرطان ریه، تخمدان، پروستات و مثانه بیان می‌شود.

تصمیم برای وارد شدن به آزمون بالینی، نتایج مثبت آزمون‌های پیش‌بالینی بود که نشان می‌دهد این واکسن که حاوی نانوذرات لیپیوزم است می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کند و در نتیجه نرخ زنده ماندن را افزایش دهد. نتایج اولیه این واکسن برای شرکت اسکن‌سل بسیار جالب توجه بود و در اطلاعیه‌ای که این شرکت منتشر کرد اعلام نمود که نتایج این پروژه که با همکاری مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا انجام شده گامی مهم به سوی تولید واکسن برای مقابله با سرطان است.

براساس اظهارات مدیران این شرکت، انتظار می‌رود که نانوذرات مورد استفاده در این واکسن عملکرد بسیار مناسبی برای مقابله با سرطان داشته و بتواند گزینه مناسبی برای از بین بردن تومورهای صلب باشد، تومورهایی که در حال حاضر سهم بالایی در مرگ‌ومیر سرطان در جهان را داراست.

این واکسن سلول‌های دندریتی را هدف قرار داده و سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند، بنابراین هم به‌صورت منفرد و هم به شکل ترکیبی با روش‌های دیگر می‌تواند برای درمان سرطان استفاده شود.