حضور ۷ استارت‌آپ نانویی در سومین دوره پیش شتاب‌دهی استارت‌آپ‌های فناوری‌های همگرا

حضور ۷ استارت‌آپ نانویی در سومین دوره پیش شتاب‌دهی استارت‌آپ‌های فناوری‌های همگرا

سومین دوره پیش شتاب‌دهی استارت‌آپ‌های فناوری‌های همگرا با حضور ۷ استارت‌آپ نانویی آغاز شد. مرکز فناوری‌های همگرا با همکاری مرکز مدیریت فناوری و توسعه نوآوری دانشگاه امیرکبیر این دوره را برگزار کردند

هر سال تحقیقات زیادی توسط محققان در کشور انجام می‌شود که اکثر آن‌ها در مرحله ثبت پتنت، تولید مقاله یا نمونه اولیه باقی می‌مانند. این در حالی است که بسیاری از این تحقیقات قابلیت تبدیل به محصول را دارند. سال گذشته مرکز فناوری‌های همگرا معاونت علمی با هدف شناسایی استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه و کمک به تجاری‌سازی دستاوردهای آن‌ها فراخوان نوپاهای همگرا را منتشر کرد. با این اقدام ۱۲۰ طرح ارسال شد که پس از بررس تمامی طرح‌های دریافتی، ۱۲ استارت‌آپ برای حضور در مرحله بعد فراخوان تأیید شدند و معرفی آن‌ها به شتاب‌دهنده‌ها و مراکز حامی توسعه محصول انجام شد. از میان ۱۲ استارت‌آپ، ۷ استارت‌آپ در حوزه فناوری‌نانو فعالیت دارند که از میان آن‌ها چهار استارت‌آپ در بخش درمان سرطان، یک استارت‌آپ در بخش نانوحسگر سنجش رطوبت، یک استارت‌آپ در بخش تولید کلاژن از پوست ماهی برای استفاده در محصولات آرایشی و پانسمان و یک استارت‌آپ نیز در حوزه جداسازی پروتئین فعالیت دارند.

با آغاز سومین دوره پیش شتاب‌دهی استارت‌آپ‌های منتخب، نوپاهای منتخب در مراحل داوری باید در برنامه توسعه کسب‌وکار مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا وارد شوند تا هم در زمینه توسعه محصول و هم کسب‌و‌کار خود بتوانند با حمایت‌های این مرکز استارت‌آپ خود را ارتقا دهند. این دوره توسط مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا برگزار خواهد شد که امسال با حمایت مدیریت فناوری و توسعه نوآوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در برج فناوری ابن سینا این دانشگاه برگزار می‌شود.

در طی این دوره از قسمت‌های مختلف زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که می‌توانند خدمات مناسبی را جهت توسعه کسب‌وکار نوپاهای حاضر در این برنامه به آن‌ها ارائه دهند دعوت خواهد شد تا در طی جلسات مختلف خدمات خود را به آن‌ها معرفی کنند. همچنین در هر جلسه از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق دعوت خواهد شد تا با حضور در این دوره تجربیات خود را از فرآیند توسعه کسب‌وکار و محصول در کشور با فناوران در میان بگذارند. این هم‌افزایی بین فناوران نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان پیش رو می‌تواند زمینه تعامل و پیشرفت مناسبی را برای آن‌ها فراهم نماید.

لیلا بی‌ریا، کارشناس مرکز مدیریت فناوری و توسعه نوآوری دانشگاه امیرکبیر می‌گوید: «ما با ایجاد زیرساخت لازم به همراه پشتیبانی های مؤثر شرکت‌های دانش‌بنیان آن‌ها را در جهت تجاری‌سازی موفق محصولات و خدمات خود یاری کرده و بدین ترتیب هم دانشگاه و هم کارآفرینان از منافع مادی و معنوی دستاوردهای حاصل بهره‌مند می‌شوند. در این رویداد تلاش داریم تا فضای حمایتی برای استارت‌آپ‌ها ایجاد کنیم و در این راستا زیرساخت‌هایی را برای آن‌ها فراهم می‌کنیم تا بتوانند فعالیت‌های تحقیقاتی خود را در این فضاها انجام دهند و ایده خود را به ساخت نمونه آزمایشگاهی برسانند. بعد از تولید نمونه اولیه در یافتن بازار و بازارسازی به این شرکت‌ها کمک می‌کنیم. چندین شرکت با سابقه در مرکز حضور دارند که این شرکت‌ها همانند بازوی کمکی به یاری استارت‌آپ‌ها می‌آیند و تجربیات خود را با آن‌ها به اشتراک می‌‌گذارند، بسیاری از ایستگاه‌های موجود در مسیر تجاری‌سازی از گرفتن مجوز تا ثبت اختراع برای استارت‌آپ‌ها غریب و ناآشنا است و شرکت‌ها موجود در مرکز می‌توانند تجربیات و دانش خود را در این مسیر در اختیار استار‌ت‌آپ‌ها قرار دهند. حتی این امکان وجود دارد که شرکت‌هایی که مشترکاتی با هم دارند پروژه‌های مشترک تعریف کنند.»