نشست مشترک ستاد توسعه فناوری نانو با طراحان صنعت اسباب‌بازی برگزار شد

نشست مشترک ستاد توسعه فناوری نانو با طراحان صنعت اسباب‌بازی برگزار شد

روز یکشنبه ۱۹ خرداد، کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو میزبان مهمان‌های متفاوتی بود. جمعی از صاحبان ایده و برگزیدگان رویداد «ایده آزاد» در زمینه طراحی اسباب‌بازی در این روز دعوت شده بودند تا با راهکارهای فناوری نانو که می‌توان از آن‌ها در تولید اسباب‌بازی‌های خلاق استفاده کرد، آشنا شوند.

ایده آزاد، رویدادی است که توسط اداره کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و به‌منظور گردهمایی طراحان، تولیدکنندگان، دست‌اندکاران، صاحب‌نظران و علاقه‌مندان این حوزه اقتصادی- فرهنگی برگزار می‎‏شود. لازم به ذکر است که ۱۵ اردیبهشت ۹۸ و در حاشیه کارگاهی که در مرحله اول این رویداد برگزار شده‌ بود دکتر علی‌اکبر پرج، کارشناس توسعه بازار ستاد نانو از توانمندی‌های فناوری نانو برای کمک به طراحان و سازندگان اسباب‌بازی و آمادگی این ستاد برای همکاری در این زمینه سخن گفته بود.

در جلسه روز ۱۹ خرداد در محل ستاد نانو، ابتدا دکتر مهدیزاده مسئول رویداد ایده آزاد در مورد روند برگزاری این رویداد و نحوه انتخاب تیم‌های برگزیده توضیحاتی را ارائه کردند.

سپس دکتر نجیمی، دبیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو توضیحاتی را در مورد تاریخچه ستاد و توانمندی‏‌های کشور در حوزه فناوری نانو ارائه داده و سپس به ارائه مثال‌هایی از کاربردهای آن در حوزه صنعت اسباب بازی پرداخت.

پس از آن خانم مهندس خسرونژاد مطالبی را با عنوان «راهکارهای نانوفناورانه در طراحی اسباب‌بازی» ارائه نمود. دراین ارائه پس از ارائه مبانی مختصری از فناوری نانو و علل تغییر خواص در این ابعاد، به ۱۳ مورد از تغییرات خواص نانومواد که می‌تواند در طراحی اسباب‌بازی‌های خلاقانه و بهبود آن‌ها مورد استفاده قرار بگیرد، پرداخته شد. این خواص شامل مواردی چون تغییر رنگ، آبگریزی و افزایش استحکام  بود. همچنین شرکت‌های سازنده محصولات نانو با خواص ذکر شده در داخل کشور نیز، معرفی شدند.

یک دسته بسیار مهم دیگر از اسباب بازی‌ها، اسباب بازی‌های آموزش فناوری نانو هستند و چالشی که دراین زمینه مطرح شد، عدم دسترسی طراحان به محتوای آموزشی نانو بود. در این راستا مهندس گیلانی به نمایندگی از باشگاه دانش‌آموزی نانو، پس از معرفی کوتاهی از یک دهه فعالیت‌های این مجموعه در راستای آموزش نانو، عنوان کرد که امکان ارائه محتوای آموزشی توسط باشگاه نانو و آمادگی کامل برای همکاری با طراحان برای ساخت بازی‏‌های آموزش فناوری نانو وجود دارد. همچنین مطرح شد، باشگاه دانش‌آموزی نانو، نیازسنجی و سرمایه‌گذاری بر روی فروش و توزیع اسباب‌بازی‏‌های تولید شده در حوزه نانو را برعهده خواهد گرفت.

همچنین در این جلسه، پیشنهاد ایجاد یک مرکز تخصصی نانو در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز، توسط آقای مهدیزاده مطرح شد.

در پایان طراحان اسباب‌بازی از نمایشگاه محصولات فناوری نانو ساخت ایران بازدید کرده و از نزدیک با این محصولات آشنا شدند.