پشتیبانی گوگل از دو شرکت برای همگرایی ژن‌درمانی و نانوذرات

پشتیبانی گوگل از دو شرکت برای همگرایی ژن‌درمانی و نانوذرات

گوگل در حال سرمایه‌گذاری برای توسعه روش ژن‌درمانی به‌منظور مقابله با بیماری‌های قلبی است. از این رو، از فناوری نانوذرات برای رهایش ژن در سلول‌ها استفاده می‌کند. گوگل برای رسیدن به این هدف از دو شرکت مستقل که در حوزه ژن‌درمانی و نانوذرات تخصص دارند، پشتیبانی می‌کند.

گوگل تلاش دارد تا روی حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کند؛ از این رو، شرکتی به نام الفابت (Alphabet) را در اختیار دارد که وظیفه این شرکت سرمایه‌گذاری روی حوزه‌های پرخطر است. یکی از فعالیت‌های اخیر آلفابت، سرمایه‌گذاری روی یک استارت‌آپ موسوم به ورو تراپیوتیکس است که قرار است این استارت‌آپ با همکاری گوگل در بخش ویرایش ژن همکاری کند.

وارد شدن در حوزه توسعه دارو جسارت زیادی نیاز دارد چرا که قوانین سخت‌گیرانه‌ای در حوزه دارو وجود دارد در نتیجه ریسک سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار بالا است. گوگل قصد دارد با وارد شدن به این حوزه به جلوگیری از مرگ‌ومیر در جهان کمک کند و برای این کار برنامه‌های مختلفی دارد.

گوگل با سرمایه‌گذ‌اری ۵۸٫۵ میلیون دلاری از تاسیس شرکت ورو تراپیوتیکس حمایت کرده است. این شرکت قصد دارد روی بیماری‌های قلبی متمرکز شود، بیماری که عامل مرگ‌ومیر یک چهارم از مردم آمریکا است. این شرکت به دنبال توسعه روش ژن‌درمانی جدیدی است که می‌تواند سطح کلسترول بد را در خون کاهش دهد.

سوالی که مطرح می‌شود این است که هرچند این پروژه جالب توجه به نظر می‌رسد و اقدامی ستودنی است اما چه کسی قرار است برای استفاده آزمایشی از این فناوری داوطلب شود در حالی که بسیاری از روش‌های ژن‌درمانی رایج با استفاده از ویروس‌ها انجام می‌شود که عملکرد آن‌ها غیرقابل پیش‌بینی بوده و تا حدی خطرناک است.

شرکت وریلی (Verily) یکی از شرکت‌های تابعه گوگل است که طی سال‌های گذشته روی نانوذرات کار کرده‌ است. هدف گوگل در این شرکت، ساخت نانوذراتی است که بتوان آن‌ها را درون بافت ویژه‌ای در بدن قرار داد و سپس با استفاده از ادوات قابل پوشیدن این نانوذرات را رصد کرد.

وریلی در حال توسعه این نانوذرات است تا با آن بافت مشخصی را در بدن هدف قرار دهد، بنابراین وریلی طیف وسیعی از نانوذرات را می‌سازد که هر یک از آن‌ها می‌تواند توسط شرکت ورو برای ژن‌درمانی مورد آزمایش قرار گیرد. در واقع این نانوذرات به‌عنوان حامل، ژن را به سلول‌های موردنظر می‌رسانند.