سرمایه‌گذاری ویژه دولت بریتانیا در حوزه محاسبات کوانتومی

سرمایه‌گذاری ویژه دولت بریتانیا در حوزه محاسبات کوانتومی

دولت بریتانیا برای توسعه برنامه‌های کوانتومی اقدام به سرمایه‌گذاری ۵۳ میلیون پوندی در بخش محاسبات کوانتومی کرده است و در مجموع تاکنون بیش از یک میلیارد دلار در این بخش سرمایه‌گذاری انجام داده است. این در حالی است که دولت آمریکا و اتحادیه اروپا برنامه‌های بلندمدت با بودجه بیش از یک میلیارد دلار برای حمایت از این حوزه دارند.

دولت بریتانیا اعلام کرد ۱۵۳ میلیون پوند برای تجاری‌سازی کامپیوتر کوانتومی سرمایه‌گذاری می‌کند. سرمایه‌گذاری برنامه فناوری‌های ملی کوانتومی بریتانیا از رقم یک میلیارد پوند (معادل ۱٫۲۷ میلیارد دلار) گذشته است، این رقم از سال ۲۰۱۴ به صورت مشوق‌هایی به پروژه‌های مختلف اعطاء شده است.

در آن‌سوی جهان، سال گذشته در آمریکا رئیس جمهور این کشور قانونی را امضاء کرد که مطابق آن این کشور ۱٫۲ میلیارد دلار روی محاسبات کوانتومی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. مشابه این برنامه را نیز اتحادیه اروپا پیاده‌سازی کرده است، اتحادیه‌ای که بریتانیا قصد خروج از آن را دارد، بسیار دشوار است که به این برنامه دولت بریتانیا از پنجره برگزیت نگاه نکرد. البته بریتانیا تاریخچه‌ و سابقه‌ای طولانی در توسعه علم و فناوری دارد که به این کشور کمک می‌کند تا در توسعه فناوری‌ کوانتومی موفق شود.

کریس اسکیدمور، وزیر علم بریتانیا، می‌گوید: «روندها نشان می‌دهد که فناوری کوانتومی دیگر یک علم آزمایشگاهی نیست. از آنجایی که ما یکی از کشورهای پیشرو در حوزه فناوری‌های کوانتومی هستیم در نتیجه دولت باید برای این موضوع سرمایه‌گذاری کند. در حال حاضر صنعت به این حوزه به عنوان ابزاری برای تغییر محصولات نگاه می‌کند.»

بریتانیا در حال تحقیقات در این حوزه است تا از آن برای توسعه صنعت کوانتومی استفاده کند. این حمایت مالی ۱۵۳ میلیون پوندی موسوم به Industrial Strategy Challenge Fund روی توسعه محصولات جدید و نوآوری سرمایه‌گذاری خواهد شد که این کار از طریق تحقیق و توسعه به دست می‌آید. همچنین بخشی از این بودجه صرف پروژه‌های پیشرو صنعتی خواهد شد. این حمایت مالی می‌تواند به عنوان یک شتاب‌دهنده عمل کند در نهایت به تاسیس شرکت‌های نوپا، استارت‌آپ‌های انشعاب یافته از دانشگاه کمک کند.

راجر مک کینلی، مدیر چالش برای فناوری‌های کوانتومی در تحقیقات و نوآوری  بریتانیا می‌گوید: «ما روی حوزه‌های مختلف نظیر محاسبات، حسگری، مخابرات و تصویربرداری سرمایه‌گذاری می‌کنیم و انتظار داریم تا محصولات تجاری به سرعت از محیط آزمایشگاهی به صنعت وارد شوند.»